Głębokości rejonów przybrzeżnych Morza Bałtyckiego, basenów portowych i wód śródlądowych ulegają ciągłym zmianom. Pracami batymetrycznymi na tych akwenach zajmują się motorówki ze składu Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW, które prowadzą sondaże w rejonach niedostępnych dla okrętów hydrograficznych.
Głębokości rejonów przybrzeżnych Morza Bałtyckiego, basenów portowych i wód śródlądowych ulegają ciągłym zmianom. Pracami batymetrycznymi na tych akwenach zajmują się motorówki ze składu Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW, które prowadzą sondaże w rejonach niedostępnych dla okrętów hydrograficznych.
Od poniedziałku, 3 sierpnia, załogi motorówek hydrograficznych MH-2 i MH-3 pracują nad uzyskaniem danych batymetrycznych z akwenu Zatoki Puckiej. Obszar ten pomimo bliskości portu Gdynia i Gdańsk nie posiada jeszcze pełnego pokrycia pomiarami głębokości zgodnie z wymogami Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej, której członkiem jest Rzeczpospolita Polska. Dodatkowo akwen Zatoki Puckiej charakteryzuje się dużymi zmianami głębokości i morfologii dna oraz występowaniem licznych obiektów podwodnych, pozostałych po działaniach wojennych. Wszystko to wymaga od sił Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW dużego zaangażowania i profesjonalizmu podczas realizacji prac sondażowych.
Motorówki hydrograficzne, pomimo niewielkich rozmiarów, posiadają nowoczesny sprzęt hydrograficzny umożliwiający uzyskanie zobrazowania dna morskiego. Sonary, echosondy wielowiązkowe i pojazdy podwodne pozwalają nie tylko na badanie głębokości akwenu, ale także na weryfikację obiektów mogących stanowić zagrożenie nawigacyjne dla jednostek pływających.
Sprzęt komputerowy i jego oprogramowanie będące na wyposażeniu motorówek hydrograficznych pozwalają na wstępne przetworzenie i opracowanie zebranych danych. Wyniki prac hydrograficznych poddawane są dokładnej analizie w pionach funkcjonalnych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW, a następnie przesyłane są do Biura Hydrograficznego MW, gdzie wykorzystywane są do aktualizacji, opracowywania i wydawania map morskich oraz publikacji nautycznych, a także dystrybucji „Wiadomości żeglarskich”.
Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego MW jest dywizjonem morskim, który w swoim składzie posiada m.in. dwa okręty hydrograficzne (ORP Arctowski i ORP Heweliusz), żaglowiec szkolny ORP Iskra, kutry i motorówki hydrograficzne, łodzie oraz geodezyjne zespoły pomiarowe. Dzięki zróżnicowaniu sił okrętowych i ich wyposażenia jednostka jest w stanie zbierać rzetelną i wiarygodną informację goeprzestrzenną w zakresie batymetrii i zalegających na dnie niebezpieczeństw na wszystkich akwenach morskich i śródlądowych.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.