Polskie LNG wkrótce ogłosi przetarg na rozbudowę gazoportu w Świnoujściu
Polskie LNG, spółka zarządzająca terminalem LNG w Świnoujściu, właśnie opublikowała ogłoszenie informacyjne, dotyczące przetargu na budowę trzeciego zbiornika oraz dodatkowych układów procesowych zwiększających moc regazyfikacyjną terminala, a także bocznicy kolejowej. Dzięki inwestycjom wydajność gazoportu wzrośnie o 50 proc.
[powiazane1] Publikacja ogłoszenia oznacza, że program rozbudowy terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu zbliża się do fazy realizacji. Na dzień dzisiejszy gazoport oferuje rynkowi dwie podstawowe usługi. To regazyfikacja oraz załadunek skroplonego gazu ziemnego na autocysterny. Kilka dni temu spółka Polskie LNG poinformowała za pośrednictwem mediów społecznościowych, że w Świnoujściu załadowano już 3,5 tys. autocystern.
– Usługa przeładunku na autocysterny rozwija się w naszym terminalu absolutnie fantastycznie – we wrześniowym wywiadzie dla Portalu Stoczniowego mówił Paweł Jakubowski, prezes Polskiego LNG. – W 2017 roku przeładowaliśmy najwięcej LNG na autocysterny w całej Europie. Wiodące europejskie terminale, które funkcjonują od 30 lat, nie osiągnęły takiego wyniku – podkreślał szef gazoportu.
Poza tym we wrześniu w terminalu po raz pierwszy załadowano LNG do ISO-kontenera. Był to swego rodzaju „mały przełom” w funkcjonowaniu gazoportu.
[powiazane2] – Do tej pory terminal obsługiwał funkcję regazyfikacyjną oraz przeładunek gazu w formie ciekłej na autocysterny. Mamy trzy stanowiska obsługujące ten proces. Teraz tak zmodyfikowaliśmy te stanowiska, że można używać nie tylko nalewaków tylnych, ale również nalewaków bocznych. Dzięki temu możemy obsługiwać ISO-kontenery. Szczególnie istotne jest, że załadowany ISO-kontener można przewozić w zasadzie dowolnym środkiem transportu, nie musi być to ciężarówka. Może to być mała barka, statek kontenerowy czy pociąg. I faktycznie w ostatni czwartek (20 września br.) po raz pierwszy udało nam się załadować pierwszy ISO-kontener z wykorzystaniem naszych stanowisk przeładunkowych. W przyszłości zamierzamy rozwijać tę funkcjonalność, ponieważ bardzo nam zależy, żeby klienci widzieli nowe możliwości. Rynek oczekuje coraz więcej LNG, a terminal musi się dostosowywać do zmian, jakie na nim zachodzą. Możliwość ładowania skroplonym gazem ISO-kontenerów oznacza większą elastyczność oferty naszej spółki – we wrześniu mówił nam Paweł Jakubowski, szef gazoportu w Świnoujściu.
Teraz zaś Polskie LNG szykuje się do realizacji projektu inwestycyjnego, który oznaczać będzie prawdziwy skok w funkcjonowaniu gazoportu. W piątek spółka poinformowała, że opublikowała ogłoszenie informacyjne, które stanowi oficjalną formę poinformowania rynku o planowanym w najbliższym czasie postępowaniu zmierzającym do wyłonienia wykonawcy rozbudowy terminala.
[powiazane3] – Przewidziano formułę „zaprojektuj i wybuduj”, w ramach której zostanie wyłoniony wykonawca trzeciego zbiornika, dodatkowych układów procesowych zwiększających moc regazyfikacyjną oraz bocznicy kolejowej – czytamy w komunikacie spółki Polskie LNG.
Spółka podała też w komunikacie, że ogłoszenie stosownego przetargu planowane jest na grudzień bieżącego roku.
– Publikując wstępne ogłoszenie spółka wyszła naprzeciw potencjalnym wykonawcom, dając im możliwość, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, odniesienia się do zaproponowanych warunków postępowania – mówi cytowany w komunikacie prezes Polskiego LNG Paweł Jakubowski. – Firmy zainteresowane udziałem w projekcie mogą zgłaszać swoje komentarze i uwagi, dzięki którym proces przetargowy będzie pełniejszy i wyczerpujący – dodaje szef gazoportu w Świnoujściu.
Przetarg, który spółka Polskie LNG zamierza ogłosić, będzie obejmował trzy projekty w formule „pod klucz”. W ramach projektu SCV rozbudowana zostanie instalacja regazyfikacji skroplonego gazu. W terminalu powstaną dodatkowe dwa kompletne wymienniki ciepła typu SCV wraz z instalacjami towarzyszącymi. Dzięki temu projektowi moc nominalna w zakresie regazyfikacji terminala zwiększy się do poziomu 7,5 mld m sześc. rocznie. Obecnie wynosi ona 5 mld m sześc. rocznie.
Z kolei w ramach projektu Zbiornik w Świnoujściu powstanie nowy zbiornik LNG typu FCT o pojemności brutto 180 tys. m sześc. wraz z niezbędnym wyposażeniem oraz instalacjami umożliwiającymi obsługę nowego zbiornika i jego współpracę z dwoma zbiornikami, które już istnieją.
Trzecim elementem projektu inwestycyjnego jest projekt Kolej, w którego ramach na terenie gazoportu powstanie bocznica kolejowa wraz z wyposażeniem niezbędnym do obsługi kolejowego frontu nalewczego LNG na cysterny kolejowe oraz ISO-kontenery. Tor ten będzie składał się z 12 stanowisk załadunkowych LNG. Dzięki temu terminal LNG w Świnoujściu uzyska nowe funkcjonalności. Chodzi o załadunek LNG na cysterny kolejowe oraz ISO-kontenery, które następnie przewożone będą koleją.
Poza tym spółka Polskie LNG planuje budowę nowego nabrzeża. Ta inwestycja zostanie jednak objęta odrębnym przetargiem.
O programie rozbudowy gazoportu już we wrześniu mówił nam prezes spółki Polskie LNG Paweł Jakubowski.
[powiazane4]
– Te cztery elementy programu rozbudowy terminala w Świnoujściu otworzą przed nami możliwość oferowania nowych usług na rynku. LNG staje się coraz bardziej atrakcyjnym towarem, mającym potencjał nie tylko jako źródło gazu dla gospodarki czy paliwo żeglugowe – mówił w wywiadzie dla Portalu Stoczniowego. – Wokół LNG tworzą się nowe segmenty, związane na przykład z transportem samochodowym. Ustawa o elektromobliności mówi o tym, że do 2025 roku porty powinny być wyposażone w infrastrukturę do bunkrowania LNG. Planujemy zrealizować program inwestycyjny do 2022 roku. Program ten jest elementem koncepcji, która została nazwana Bramą Północną. Brama Północna składa się z dwóch projektów: terminala LNG w Świnoujściu oraz budowy gazociągu Baltic Pipe. Koncepcja ta zakłada, że dzięki tym dwóm elementom będzie można sprowadzić do Polski około 17,5 miliarda metrów sześciennych gazu z nowych źródeł. Oznacza to, że z Bramy Północnej będzie można pokryć całe dzisiejsze zapotrzebowanie polskiej gospodarki na gaz ziemny – podkreślał Paweł Jakubowski, prezes zarządu Polskiego LNG.
Do gazoportu w Świnoujściu regularnie zawijają tankowce ze skroplonym gazem ziemnym. W połowie listopada do terminala wpłynął 44. transport LNG.
Podpis: łp
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.