Port Gdańsk udostępnia 780 miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych

Port Gdańsk zakończył budowę 780 miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych, aby sprostać wzmożonemu ruchowi związanemu z eksportem zboża.
W Porcie Gdańskim jest już dostępnych aż 780 miejsc postojowych dedykowanych samochodom ciężarowym na terenach portowych. Port Gdańsk zakończył z powodzeniem prace związane z budową nowych miejsc postojowych dla ciężarówek. Już od 5 czerwca kierowcy będą mieli dostęp do parkingów usytuowanych przy ulicy Załogowej oraz Budowniczych Portu Północnego – Poinca. To ogółem aż 380 dodatkowych miejsc odstawczych. Ale to nie koniec – aktualnie trwają prace nad kolejnymi rozwiązaniami.
W odpowiedzi na intensywny eksport zboża, Port Gdańsk jest w pełni przygotowany na wzmożony ruch samochodów ciężarowych. Przewiduje się, że aż 70% transportu ziarna do portu będzie odbywało się przy użyciu ciężarówek. Operatorzy portowi są w stanie obsłużyć aż 730 pojazdów każdego dnia. W celu uniknięcia zatorów na drogach dojazdowych, ZMPG kontynuuje budowę nowych miejsc parkingowych.
Przy ulicy Budowniczych Portu Północnego – Poinca powstało już około 80 miejsc postojowych na obszarze o powierzchni około 1 hektara. Z kolei przy ulicy Załogowej (dawny teren zakładów Kruszwica) wybudowano parking na 300 samochodów na obszarze 4 hektarów. Dodatkowe 80 miejsc odstawczych na działce po byłych zakładach Kruszwica zostanie oddanych do użytku kierowcom w połowie czerwca.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/rosja-przedstawia-plany-rozwoju-polnocnego-szlaku-morskiego/
Ponadto, Port Gdańsk rozpoczął przygotowania do budowy nowego parkingu na skrzyżowaniu ulicy Kontenerowej oraz ulicy Nowa Portowa o powierzchni około 2,5 hektara, który będzie w stanie pomieścić około 190 ciężarówek. Planowany termin oddania tego parkingu do użytku to połowa lipca. Wtedy też port będzie dysponował aż 970 miejscami parkingowymi.
Zboże przeznaczone na eksport poddawane jest badaniom przy użyciu specjalnych urządzeń do pobierania próbek zbóż, zwanych rakorafami. Badania jakości ziarna są przeprowadzane na trzech parkingach zlokalizowanych w granicach Portu Gdańsk. Rakorafy są dostępne przy ulicy Budowniczych Portu Północnego, Ku Ujściu oraz na parkingu przy ulicy Śnieżnej/Handlowej. Wkrótce ZMPG zamierza zamontować zadaszenia nad rakorafami, aby badania zboża mogły odbywać się również podczas opadów deszczu.
Źródło: Port Gdańsk

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











