Przegląd promowy: Nowe promy Stena Line i inne ważne wydarzenia
Opublikowane:
21 maja, 2023
Fot. Prom z serii NewMax/Stena Line
W cotygodniowym przeglądzie promowym na portalu „PromySKAT” przedstawiono najważniejsze wydarzenia minionych dni. W tym tygodniu jednym z głównych tematów jest zamówienie Stena Line na nowe promy, które wkrótce zawitają na Morzu Irlandzkim.
Stena Line planuje wprowadzić dwa nowe promy do swojej floty już w 2025 roku. Będą to hybrydowe jednostki serii NewMax, które zapewnią ekologiczne połączenia na trasie Belfast-Heysham. Dzięki tym nowym promom, dostępna przestrzeń dla pasażerów i ładunków zwiększy się o aż 80 procent. Każdy z tych 147-metrowych statków ro-ro będzie miał 2800-metrowy pas ładunkowy. Co ważne, Stena Line nadal stawia na metanol jako ekologiczne paliwo dla swoich jednostek. Nowe promy będą zasilane tym właśnie rodzajem paliwa. Budowę NewMaxów powierzono chińskim zakładom w Weihai.
Kolejny przewoźnik, Isle of Man Steam Packet, również otrzymał nowy prom. To długo oczekiwana jednostka o nazwie Manxman, zbudowana w Korei Południowej, w stoczni Hyundai Mipo. Statek ten ma imponującą długość 133 metrów i jest napędzany przez najbardziej efektywny czterosuwowy silnik na świecie, dostarczony przez koncern Wärtsilä.
Na pokładzie jednostki Manxman znajdzie się miejsce dla 930 pasażerów (w porównaniu do obecnego promu Ben-My-Chree, który może pomieścić 630 pasażerów). Prom Manxman będzie codziennie obsługiwał trasę Douglas-Heysham, a czasami będzie można go zobaczyć na trasach z Douglas do Belfastu i Liverpoolu. Przed dotarciem do Europy, statek musi pokonać około 30-dniową podróż z Korei Południowej.
Balearia, hiszpański przewoźnik, również powitał w swojej flocie nowy prom. Cap De Barbaria, zbudowany przez hiszpańską stocznię Armon de Vigo, ma 82 metry długości i jest napędzany energią elektryczną. Statek wyposażono w dwie duże baterie litowe, ale jest również gotowy do instalacji systemu wodorowego. Dwukierunkowy prom może pomieścić 390 pasażerów i 14 pojazdów ciężarowych. Na pokładzie znajdują się dwie kawiarnie, strefa relaksu i plac zabaw. Prom Cap De Barbaria będzie kursował codziennie na trasie Ibiza-Formentera.
Norweski przewoźnik Norled, który wcześniej wprowadził elektryczną rewolucję do branży promowej, nie zwalnia tempa. Firma podpisała umowę na dostawę trzech nowych katamaranów o dużych prędkościach, które będą w pełni elektryczne. Te 45-metrowe jednostki zostaną zbudowane w zakładach stoczniowych Brødrene. Promy zostaną wyposażone w system Shiftr, umożliwiający szybką wymianę rozładowanych baterii na pełne naładowanie w porcie. Proces wymiany dwóch baterii zajmie zaledwie 3 minuty. Nowe promy Norled będą obsługiwać trasy Trondheim-Kristiansund oraz Trondheim-Brekstad.
Balearia zdecydowała się również wzmocnić swoją flotę. Do hiszpańskiego przewoźnika dołączył prom Visborg, znany z Morza Bałtyckiego. Statek ten, zbudowany w 2003 roku jako Visby, został wypożyczony od Destination Gotland. Po dotarciu do Hiszpanii rozpoczął regularne kursy na trasie Almeria-Nador. Balearia wypożyczyła ten statek z myślą o zbliżających się targach pracy OPE 2023, które odbywają się w Hiszpanii. W tym okresie oczekuje się większej liczby pasażerów na promach Balearia.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.