Przegląd promowy, w tym m.in. nowe promy Grimaldi Lines na trasie
Opublikowane:
20 lipca, 2023
Fot. prom Eco Catania/Grimaldi
W świecie żeglugi ostatnie dni przyniosły wiele ważnych wydarzeń. Wśród nich znalazły się m.in. nowoczesne i ekologiczne promy Grimaldi Lines, które rozpoczęły obsługę połączeń pomiędzy Włochami a Grecją.
Destination Gotland zmierza w kierunku zasilania wodorem
Znamy je jako Destination Gotland, ale dla matki, Gotlandsbolaget, to więcej niż tylko marka. Jest to misja zmierzająca w kierunku ekologicznej przyszłości. Właściciel marki Destination Gotland nawiązał strategiczną współpracę z H2 Green Steel (H2GS). Celem tej kooperacji jest zbadanie możliwości budowy infrastruktury do produkcji zielonego wodoru. W przyszłości może to doprowadzić do stworzenia promów Destination Gotland zasilanych wodorem. Studium wykonalności jest już w trakcie przygotowania.
Gotlandsbolaget nie chce marnować czasu. W najbliższych latach planuje wprowadzić do eksploatacji promy zasilane wodorem. Pierwszy z nich miałby wyruszyć w trasę najpóźniej w 2030 roku. Prace nad dwoma takimi ekologicznymi statkami są już w toku. Gotlandsbolaget szacuje, że potrzebuje około 20 tysięcy ton wodoru rocznie, aby móc w pełni realizować ekologiczne operacje pomiędzy Gotlandią a kontynentalną Szwecją.
Wzrost przychodów w Scandlines
Korzystając z rosnącej popularności żeglugi, armator Scandlines zakończył rok 2022 z dużym wzrostem. Przychód z dwóch obsługiwanych przez Scandlines połączeń pomiędzy Danią a Niemcami (Puttgarden-Rødby oraz Rostock-Gedser) wzrósł w ubiegłym roku do 363 milionów euro. To o 40% więcej niż rok wcześniej. Kwota ta zawiera obroty ze sprzedaży detalicznej na pokładach oraz cateringu.
Scandlines zanotował również znaczny wzrost w obszarze cargo. Zwiększony ruch pojazdów osobowych, wzrost wolumenu ładunków oraz poprawa obrotów w sklepach na pokładach statków przyczyniły się do tego sukcesu.
Zmiana właściciela promu Artemis
Artemis, statek zbudowany w 1999 roku, niedawno zmienił właściciela i kurs. Dotychczas obsługiwał pasażerów podróżujących pomiędzy Maltą a Sycylią. Teraz, 96-metrowy katamaran będzie obsługiwał połączenia pomiędzy Hiszpanią a Marokiem. Prom przechodzi obecnie modernizację na Malcie.
Nowe promy Grimaldi Lines
Grupa Grimaldi ma już do dyspozycji dwa nowe hybrydowe promy ro-ro typu GG5G (Grimaldi Green 5th Generation). Te nowoczesne jednostki zaczęły już świadczyć usługi na trasie pomiędzy Włochami a Grecją. Oferując imponującą wydajność operacyjną i środowiskową, statki te z pewnością zrewolucjonizują krótkodystansowe połączenia morskie w Europie.
Powrót do normalności na popularnych trasach
Po długich latach spowodowanych pandemią COVID-19, przewoźnicy dostosowują swoje rozkłady do oczekiwań rynku. Na przykład, Viking Line zdecydowanie powrócił do normalności na swoich flagowych połączeniach do Tallinna. Firma zwiększyła ofertę na trasach do stolicy Estonii, oferując teraz trzy rejsy dziennie. To symboliczny powrót do czasów sprzed pandemii.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.