Przez rumuńskie porty przeszło już ponad 120 tys. ton zboża z Ukrainy

Od czasu inwazji Rosji na Ukrainę z rumuńskich portów wypłynęło ponad 120 tys. ton ukraińskiego zboża – oszacował w poniedziałek rząd w Bukareszcie.
Jak poinformował minister spraw zagranicznych Rumunii Bogdan Aurescu, niemal wszystkie transporty ukraińskich zbóż kierowane są do Konstancy, gdzie znajduje się główny port kraju.
To ważne działania podejmowane przez nas w celu przeciwdziałania kryzysowi żywnościowemu, który rysuje się na horyzoncie dla wielu państw.
Bogdan Aurescu, minister spraw zagranicznych Rumunii
W kwietniu przedstawiciele rządu Rumunii zapowiedzieli, że do końca 2022 r. należy spodziewać się szeregu przedsięwzięć zmierzających do rozbudowy infrastruktury portów tego kraju nad Morzem Czarnym oraz nad Dunajem. Inwestycje te miałyby usprawnić przesył towarów z Ukrainy do innych państw świata.
Zgodnie z planem rumuńskie władze zamierzają wyremontować co najmniej 90 odcinków tras kolejowych prowadzących do portu w Konstancy.
Źródło: PAP

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











