Stocznia Seaspan rozpoczyna budowę lodołamacza polarnego dla Kanady

4 kwietnia 2025 roku w stoczni Seaspan Shipyards w Vancouver oficjalnie rozpoczęto cięcie blach na nowy ciężki lodołamacz polarny dla kanadyjskiej straży przybrzeżnej. To pierwsza od ponad sześciu dekad jednostka tej klasy, której budowa została zainicjowana w Kanadzie.
W artykule
Symboliczny początek – palenie blach w stoczni Seaspan
Rozpoczęcie palenia blach oznacza formalny start budowy konstrukcji jednostki klasy Polar 2, zaprojektowanej do całorocznych operacji w Arktyce. Choć etap ten może wydawać się techniczną formalnością, w rzeczywistości stanowi jeden z kluczowych momentów w realizacji projektu w ramach programu National Shipbuilding Strategy (NSS).
Zanim doszło do właściwej fazy produkcyjnej, stocznia pomyślnie zakończyła budowę i walidację prototypowego bloku kadłuba – na początku 2024 roku – co potwierdziło zdolność technologiczną do pracy ze specjalistyczną stalą o ponadprzeciętnej grubości i zmniejszonej podatności na obróbkę.

Nowa jakość lodołamacza polarnego w kanadyjskiej obecności arktycznej
Lodołamacz będzie mierzyć 158 metrów długości i 28 metrów szerokości, a na jego pokładzie znajdzie się miejsce dla maksymalnie 100 osób. Dzięki konstrukcji zgodnej z wymaganiami klasy Polar 2, jednostka umożliwi prowadzenie operacji w trudnych warunkach lodowych, dalej na północ i przez dłuższy czas niż jakikolwiek dotychczasowy statek w służbie Kanady.
Zdolności statku obejmą nie tylko żeglugę i działania ratownicze, ale także wsparcie naukowe (badania klimatyczne), reagowanie kryzysowe oraz pomoc dla społeczności rdzennych zamieszkujących regiony arktyczne. Jednostka zostanie wyposażona m.in. w laboratoria, przestrzeń dla śmigłowców i możliwość integracji z bezzałogowymi systemami powietrznymi.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.
W artykule
Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD
Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

Fot. JFD Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.
Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej
Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.
Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.
Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.
Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy
Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.
Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.
Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.
Zródło: PGZ Stocznia Wojenna











