Stocznia Seaspan rozpoczyna budowę lodołamacza polarnego dla Kanady
Opublikowane:
6 kwietnia, 2025
Fot. Seaspan Shipyards
4 kwietnia 2025 roku w stoczni Seaspan Shipyards w Vancouver oficjalnie rozpoczęto cięcie blach na nowy ciężki lodołamacz polarny dla kanadyjskiej straży przybrzeżnej. To pierwsza od ponad sześciu dekad jednostka tej klasy, której budowa została zainicjowana w Kanadzie.
W artykule
Symboliczny początek – palenie blach w stoczni Seaspan
Rozpoczęcie palenia blach oznacza formalny start budowy konstrukcji jednostki klasy Polar 2, zaprojektowanej do całorocznych operacji w Arktyce. Choć etap ten może wydawać się techniczną formalnością, w rzeczywistości stanowi jeden z kluczowych momentów w realizacji projektu w ramach programu National Shipbuilding Strategy (NSS).
Zanim doszło do właściwej fazy produkcyjnej, stocznia pomyślnie zakończyła budowę i walidację prototypowego bloku kadłuba – na początku 2024 roku – co potwierdziło zdolność technologiczną do pracy ze specjalistyczną stalą o ponadprzeciętnej grubości i zmniejszonej podatności na obróbkę.
Fot. Seaspan Shipyards
Nowa jakość lodołamacza polarnego w kanadyjskiej obecności arktycznej
Lodołamacz będzie mierzyć 158 metrów długości i 28 metrów szerokości, a na jego pokładzie znajdzie się miejsce dla maksymalnie 100 osób. Dzięki konstrukcji zgodnej z wymaganiami klasy Polar 2, jednostka umożliwi prowadzenie operacji w trudnych warunkach lodowych, dalej na północ i przez dłuższy czas niż jakikolwiek dotychczasowy statek w służbie Kanady.
Zdolności statku obejmą nie tylko żeglugę i działania ratownicze, ale także wsparcie naukowe (badania klimatyczne), reagowanie kryzysowe oraz pomoc dla społeczności rdzennych zamieszkujących regiony arktyczne. Jednostka zostanie wyposażona m.in. w laboratoria, przestrzeń dla śmigłowców i możliwość integracji z bezzałogowymi systemami powietrznymi.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.