Wybór stoczni Seaspan nie był niespodzianką z racji rozpoczęcia w niej 2 lata temu budowy pierwszych bloków kadłuba pierwszej jednostki. Jednak podpisana umowa zapewnia firmie pewność realizacji całości budowy obydwu jednostek.
JSS oprócz zadań związanych z zaopatrywaniem RCN w paliwo ma posiadać zdolności w zakresie wsparcia medycznego, zaopatrywania w żywność i części zamienne, oraz obsługi i napraw śmigłowców morskich. Wprowadzenie tych okrętów pozwoli na rozszerzenie wykonywanych zadań oraz rejonu oddziaływania kanadyjskiej floty. Obie jednostki mają zastąpić lukę powstała po wycofaniu jednostek typu Protecteur. Po nich też otrzymają nazwy. Ich budowa jest ważnym elementem National Shipbuilding Strategy, czyli programu odbudowy zdolności operacyjnych kanadyjskiej floty oraz rewitalizacji rodzimego przemysłu stoczniowego. Ich projekt powstał w wyniku adaptacji niemieckiego typu Berlin. Pierwszy JSS ma wejść do linii w 2023 roku, drugi w roku 2025. Wspomniana suma 2,4 mld nie jest całością kosztów ich budowy gdyż ta wynosi 3,1 mld CAD i dotyczy okrętów wyposażonych i zestawu części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych na pierwszy okres służby. Wraz z kolejnym milionem CAD kosztów projektu, zarządzania programem, kosztami inwestycji w infrastrukturę, całkowita kwota wydana na program wyniesie 4,1 mld CAD.
Podpis: Tomasz Witkiewicz