US Navy wcieliła do służby drugi śmigłowcowiec szturmowy USS Tripoli typu America
Opublikowane:
17 lipca, 2020
15 lipca oficjalnie swą służbę w amerykańskiej flocie rozpoczął USS Tripoli (LHA-7) drugi i ostatni okręt pierwszej serii (Flight 0) nowego typu LHA-6.
Okręt USS Tripoli zbudowała stocznia Huntington Ingalls z Pascagoula w Mississippi. Typ LHA znany początkowo jako LHA(R) powstał w celu zastąpienia w służbie starych śmigłowcowców szturmowych typu Tarawa (LHA-1). Ich konstrukcja została jednak oparta na USS Makin Island (LHD-8), ostatnim śmigłowcowcu desantowym typu Wasp, różniącym się od innych okrętów tego typu zastosowaniem siłowni opartej na turbinach gazowych (w miejsce parowych).
O ile Wasp’y były przeznaczone do użycia samolotów pionowego startu AV-8B Harrier II i poduszkowców desantowych LCAC to nowe LHA-7 zostały zaprojektowane do wykorzystania samolotów F-35B Lightning II, wspomnianych Harrier’ów i przemiennopłatów MV-22B Osprey. Przyjęcie priorytety działań zużyciem lotnictwa pokładowego, poskutkowało istotnymi, w stosunku do poprzedników zmianami konstrukcyjnymi, pozbawiającymi te okręty w istocie cech jednostki desantowej, takich jak dok dla desantowych środków pływających.
W celu maksymalnego zwiększenia liczebności grupy lotniczej zredukowano wiele pomieszczeń okrętowych takich jak np. szpital. Zmiany były tak duże, że stopień zgodności konstrukcji LHD-8 i LHA-7 ocenia się na 45%. Wynikiem „usamolotowienia” tych desantowców jest powstanie w istocie lekkich lotniskowców o potencjale większym niż większość jednostek tej podklasy w świecie. W USN ich możliwości są porównywane do wycofanego przed laty typu Midway.
Zmiany sytuacji militarnej i politycznej ostatnich lat, inna ocena zagrożeń możliwości potencjalnych przeciwników spowodowały, że uznano „czysto lotnicze” LHA-7 za niedostosowane optymalnie do obecnych potrzeb. Spowodowało to powrót do zastosowania doku w konstrukcji kolejnych jednostek tego typu oznaczonych jako Flight-1.
Nowa seria dysponuje większymi możliwościami desantowania sił drogą morską, jednak zachowuje dość duże możliwości operowania zużyciem lotnictwa. Co więcej od początku jest konstrukcyjnie dostosowana do użycia F-35B, dzięki posiadaniu wzmocnionego pokładu lotniczego, który na dwóch pierwszych jednostkach został zamontowany jako dodatkowa modyfikacja.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.