Fot. PGNiG

W czerwcu 2021 roku mija pięć lat od momentu, gdy należący do GAZ-SYSTEM Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu odebrał pierwszy komercyjny ładunek skroplonego gazu ziemnego zamówiony przez PGNiG. To wydarzenie otworzyło drogę do dywersyfikacji źródeł i kierunków dostaw tego surowca do Polski. Po raz pierwszy możliwe stało się wówczas sprowadzanie w ilościach komercyjnych gazu innego niż rosyjski.

– Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu pozwala na import gazu z różnych kierunków, pomagając w dywersyfikacji, zmniejszeniu zależności od jednego dominującego dostawcy i zwiększeniu w ten sposób bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. W 2020 roku LNG stanowiło już ponad 25 proc. gazu importowanego do Polski powiedział Paweł Majewski, Prezes Zarządu PGNiG. – Będziemy dalej dynamicznie rozwijać naszą działalność w zakresie LNG. Dlatego zarezerwowaliśmy dodatkowe moce regazyfikacyjne w terminalu w Świnoujściu, a także podjęliśmy decyzję o wyczarterowaniu dwóch gazowców do obsługi części kontraktówdodał Prezes PGNiG.

– Możliwość dostarczania gazu drogą morską znacznie zmieniła perspektywy polskiego sektora gazowego. Obecnie terminal pozwala odbierać 5 mld metrów sześc. gazu rocznie. Po zakończeniu programu rozbudowy instalacji, który realizuje spółka GAZ-SYSTEM, moce regazyfikacyjne obiektu dla potrzeb komercyjnych zwiększą się o ponad połowę. Inwestycja umożliwi także nowe funkcjonalności obiektu jak np. bunkrowanie jednostek bezpośrednio przy budowanym nowym nabrzeżu – powiedział Tomasz Stępień, Prezes GAZ-SYSTEM.

W terminalu odebrano przez 5 lat ok. 10,6 mln ton zamówionego przez PGNiG gazu skroplonego, co po regazyfikacji odpowiada prawie 15 mld m sześc. gazu ziemnego. Większość ładunków pochodziła z Kataru i USA, kilkanaście z Norwegii, a pojedyncze z Nigerii oraz Trynidadu i Tobago. W najbliższych latach – wraz z rozpoczęciem realizacji kolejnych kontraktów z amerykańskimi eksporterami LNG – liczba dostaw z USA do Polski znacznie się zwiększy. PGNiG – na mocy umów z GAZ-SYSTEM – rezerwuje obecnie pełną przepustowość terminalu, czyli ok. 5 mld m sześc. mocy regazyfikacyjnych rocznie. W miarę jego rozbudowy dysponować będzie mocami w wysokości 6,2 mld m sześc., a od 2024 roku – 8,3 mld m sześc.

Pierwsza komercyjna dostawa LNG miała miejsce 17 czerwca 2016 roku. Gaz transportowano wówczas z Kataru. Niemal pięć lat później, 15 czerwca br. do terminalu w Świnoujściu przypłynął – również pochodzący od Qatargas – 130. ładunek skroplonego gazu ziemnego. Jednostka o nazwie Duhail dostarczyła ok. 90 tys. ton LNG, co odpowiada ok. 120 mln m sześc. gazu ziemnego w lotnym stanie skupienia.

Duhail został zbudowany w 2008 roku przez stocznię Daewoo Shipbuilding, pływającą pod banderą Bahama z macierzystym portem w Nassau. Jego wymiary to: długość 315 m., szerokość 50 m., zanurzenie 12,5 m. Maksymalna pojemność zbiorników wynosi 210 100 m3 LNG. Pojemność rejestrowa statku wynosi 137 535 jednostek, a jego nośność to 121 639 DWT. Duhail ma prędkość maksymalną 19 węzłów i marszową 15 węzłów. Statek ten należy, podobnie jak większość metanowców katarskiego właściciela do typoszeregu Q-flex.

Statki określane tym mianem nie należą, wbrew pozorom do jednego typu, gdyż w zależności od producenta różnią się wyglądem i (nieznacznie) parametrami eksploatacyjnymi. Cechą wyróżniającą jednostki budowy DSME są półokrągłe pawęże rufy, dziobowa cześć pokryw zbiorników w kształcie wydłużonego trapezu oraz charakterystyczną „zadartą ku górze” gruszkę dziobową. Dla odróżnienia statki rodem ze stoczni Samsung Heavy Industries mają pawęże rufowe w kształcie prostokąta z zaokrąglonymi dolnymi rogami, a statki zbudowane w Hyundai Heavy Industries pawęże w kształcie płaskiego sześcioboku, zwężającego się ku dołowi. Dodatkowo jednostki niezbudowane w DSME mają inny, prostokątny kształt pokryw zbiorników LNG oraz klasyczne gruszki dziobowe.

Dzięki zastosowaniu, niezbyt popularnego na statkach handlowych napędu dwuśrubowego w układzie ze zdwojonymi sterami kierunku, Duhail podobnie jak inne Q-flex charakteryzuje się dobrą manewrowością, co ułatwia manewry w trakcie cumowania i odcumowywania od terminala ładunkowego.

Dla Duhail obecna wizyta w Polsce jest 4. pobytem w Świnoujściu. Poprzednie dostawy na jego pokładzie miały miejsce 26 września 2019, 26 grudnia 2019 i 7 lutego 2020.

Podpis: Tomasz Witkiewicz/PGNiG

https://portalstoczniowy.pl/category/offshore-energetyka/