Fot. Babcock International

Brytyjski sekretarz stanu ds. obrony i przemysłu stoczniowego, poseł Rt Hon Ben Wallace dołączył do przedstawicieli firmy Babcock International w ceremonii cięcia blach dla pierwszej z pięciu nowych fregat Type 31 dla Royal Navy – HMS VENTURER.

W zakładzie firmy Babcock w Rosyth w Szkocji, gdzie budowane są okręty Type 31 Inspiration, przedstawiciele przemysłu z całej Wielkiej Brytanii oraz z zagranicy, jak i pracownicy publiczni byli świadkami historycznej ceremonii sygnalizującej oficjalne rozpoczęcie programu budowy tychże jednostek. Na miejscu byli obecni także pracownicy oraz przedstawiciele lokalnych społeczność.

Fregaty będą sercem floty morskiej Royal Navy, odstraszając potencjalnych agresorów i dbając o bezpieczeństwo interesów Wielkiej Brytanii. W razie potrzeby będą też w stanie nieść pomoc humanitarną. Fregaty będą współpracować z jednostkami sojuszników Wielkiej Brytanii, aby zapewnić obecność brytyjskich okrętów wojennych na całym świecie i umożliwić wysuniętą obecność Royal Navy na światowych wodach.

Symboliczne pierwsze cięcie blach dla HMS VENTURER odbyło się w nowym, zaawansowanym technologicznie zakładzie produkcyjnym Babcock, który jest kamieniem węgielnym firmy dla cyfrowej transformacji stoczni w Rosyth. Zakład został wyposażony w linie panelowe z możliwością zrobotyzowanego spawania, a także zastosowanie innych półautomatycznych maszyn produkcyjnych.

Technologia, oparta na nowoczesnych praktykach stoczniowych, umożliwia firmie Babcock zwiększenie zakresu automatyzacji i znaczne usprawnienie harmonogramu budowy.

Ceremonia ta miała miejsce zaledwie tydzień po tym, jak Babcock ogłosił, że zdobył pierwszy kontrakt eksportowy na fregatę Arrowhead 140 (wariant eksportowy brytyjskiej platformy Type 31) poprzez podpisanie z PT PAL Indonesia (Persero) umowy licencyjnej na projektowanie dwóch fregat. Firma ogłosiła także niedawno, że znalazła się na krótkiej liście oferentów, którzy mają dostarczyć rozwiązanie projektowe dla programu budowy fregaty Miecznik dla Marynarki Wojennej RP.

Podczas wydarzenia zaprezentowana została również nowa hala montażowa Babcock o nazwie „The Venturer Building” – oddając tym samym hołd nowej klasie fregat, które jako pierwsze mają zostać zbudowane w tym obiekcie.

Ta ogromna hala o wymiarach 147m x 62m x 42m jest w stanie pomieścić dwie fregaty Type 31 w trakcie jednoczesnej budowy i montażu. Umożliwi to nieprzerwany montaż, wspierając wzrost wydajności dzięki lepszemu dostępowi do budowanych jednostek, jak i dzięki łączności cyfrowej.

Nowa infrastruktura stanowi część programu inwestycyjnego o wartości 60 milionów funtów przeznaczonych na stocznie Rosyth. W trakcie ostatniej dekady zainwestowano kolejne 100 milionów funtów w najnowocześniejszą infrastrukturę inżynieryjną i innowacje cyfrowe wspierające dalsze możliwości budowy, aby zapewnić optymalizację możliwości budowy okrętów w Rosyth.

David Lockwood, dyrektor generalny Babcocka powiedział:

„To wiekopomna chwila. Jesteśmy świadkami tego, co może osiągnąć realizacja Krajowej Strategii Przemysłu Stoczniowego. Współpracując z naszymi partnerami i klientami tworzymy coś, z czego wszyscy możemy być bardzo dumni. Typ T31 zaprezentuje zdolności adaptacyjne i możliwości operacyjne nowoczesnego okrętu wojennego stworzonego na podstawie brytyjskiej myśli inżynieryjnej. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć te wspaniałe okręty wyłaniające się z naszego dopiero co ochrzczonego Venturer Building”.

Sekretarz obrony i przemysłu stoczniowego Wielkiej Brytanii, Ben Wallace dodał:

„To doniosła chwila dla programu Type 31, obronności, jak i przemysłu stoczniowego w Szkocji. Jako Szef brytyjskiego programu stoczniowego, cięcie blach dla pierwszej z pięciu nowych fregat, które zostaną zbudowane na naszych brzegach w Firth of Forth, zapewniając miejsca pracy i innowacje w regionie, jest dla mnie ogromnym zaszczytem”.

„Wyposażona w technologie, które przetrą szlaki dla przyszłości Royal Navy, cała flota Type 31 zostanie wyposażona w szereg możliwości, które pozwolą jej podejmować zróżnicowane operacje na morzu”.

Bezpośrednio w Wielkiej Brytanii, w ramach realizacji programu, w jego szczytowym okresie zostanie zatrudnione około 1 250 osób, w tym 150 osób w celu przyuczenia do zawodu i kolejne 1 250 osób w ramach łańcucha dostaw. Spełnia to cele Krajowej Strategii Przemysłu Stoczniowego, zapewniając lokalne i krajowe korzyści społeczne i gospodarcze poprzez inwestowanie w łańcuch dostaw oraz rozwój kolejnych pokoleń praktykantów i absolwentów, przy jednoczesnym utrzymaniu wysoko wykwalifikowanych pracowników w wielu lokalizacjach w całej Wielkiej Brytanii. Oczekuje się, że pierwszy okręt zostanie zwodowany w 2023 r., a wszystkie pięć jednostek zostanie dostarczonych do 2028 r.

Źródło: Babcock International