BEA Systems przeprowadziło serię prób pierwszej w swoim rodzaju, autonomicznej łodzi, która pozwoli marynarkom wojennym wyjść poza granice ludzkiej wytrzymałości dzięki bezzałogowym jednostkom mogącym podróżować dalej, dłużej i w bardziej nieprzyjaznym środowisku.

Autonomiczny demonstrator łodzi półsztywnej Pacific 950 (P950), został użyty do opracowania i sprawdzenia innowacyjnych technologii, które mogą sprawić, że misje morskie będą szybsze, łatwiejsze i bezpieczniejsze, przenosząc relację człowiek – maszyna na nowy poziom.

Opracowana wspólnie z ekspertami przemysłu obronnego L3Harris i MSI Defense Systems, P950 jest wyposażona w zautomatyzowane technologie odpowiedzialne za podejmowanie decyzji nawigacyjnych, dzięki czemu jej zdalni operatorzy mogą skupić się na kluczowych informacjach dotyczących misji.

Technologia została zaprojektowana tak, aby można było wyposażyć w nią łodzie półsztywne, takie jak BAE Systems Pacific 24, które są obecnie eksploatowane w całej flocie jednostek nawodnych Royal Navy.

Łódź może działać do 10 dni z „prędkością patrolową” lub przebyć 300 mil morskich w trybie pościgu, osiągając prędkość do 45 węzłów, wykonując jednocześnie misję kierowaną zdalnie lub półautonomiczną.

Łódź ma potencjalne zastosowanie w wielu misjach, w tym w operacjach antypirackich, kontroli granicznej, gromadzeniu informacji wywiadowczych, bezpieczeństwie morskim i ochronie jednostek. Zastosowanie autonomicznych jednostek w obszarach wysokiego ryzyka pozwoliłoby na wykonywanie operacji bez narażania marynarzy na niebezpieczeństwo.

 

 

„Ta technologia stanowi ogromny krok naprzód w interakcji między człowiekiem a maszyną, łącząc zaawansowaną autonomiczną technologię z ludzkimi możliwościami, aby przezwyciężyć wiele wyzwań w trudnych warunkach na morzu. Łódź pozwoli utrzymać marynarzy z dala od niebezpieczeństw, jednocześnie umożliwi im reagowanie na coraz bardziej zróżnicowane, często nieprzewidywalne scenariusze, z którymi zmagają się każdego dnia. Pomoże też szybciej podejmować decyzje w skomplikowanych i niejednoznacznych sytuacjach” – powiedział  Mike Woods, główny technolog w dziale Maritime Services firmy BAE Systems.

Łódź została zaprogramowana tak, aby zachowywać się inteligentnie i odpowiednio ustawić się względem potencjalnego zagrożenia. Jej system uzbrojenia, opracowany przez MSI Defense Systems we współpracy z BAE Systems, pozostaje pod kontrolą operatora-człowieka. Dzięki temu łódź może działać i poruszać się autonomicznie, jednak zawsze w pętli decyzyjnej znajduje się wysoko wykwalifikowany operator, podejmujący ostateczną decyzję o namierzeniu celu i otwarciu ognia.

Podpis: ER