Pod koniec lipca program pozyskania pięciu niskosztowych fregat Type 31 został wstrzymany, a już 14 sierpnia brytyjskie ministerstwo obrony ogłosiło, że program będzie kontynuowany. Co ciekawe, według nieoficjalnych informacji, do udziału w postępowaniu szykują się firmy niemiecke: Atlas Elektronik oraz thyssenkrupp Marine Systems (TKMS).

Kiedy 24 lipca program budowy pięciu fregat Type 31 dla brytyjskiej marynarki wojennej został wstrzymany, resort obrony Wielkiej Brytanii argumentował tę decyzję brakiem ofert spełniających kryteria cenowe. Te zaś są wyśrubowane. Brytyjski resort obrony chce pozyskać pięć wielozadaniowych fregat za łączną cenę do 1,25 mld funtów, czyli 250 mln funtów za sztukę. W przeliczeniu na złotówki daje to 1,2 mld zł za nowy okręt.

Zobacz też: Co dalej z fregatą low-cost dla Royal Navy? Program na razie wstrzymany.

14 sierpnia ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii podało w komunikacie, że postępowanie dotyczące pozyskania jednostek Type 31 zostało wznowione. W informacji podkreślono, że chodzi o pozyskanie pięciu wielozadaniowych fregat dla marynarki wojennej za łączną cenę nieprzekraczającą kwoty 1,25 mld funtów. Przewidziano, że kontrakt odbędzie się w ramach procedury Government Furnished Equipment (GFE), co oznacza, że cena fregat nie obejmuje przynajmniej części systemów wyposażenia i uzbrojenia, które znajdą się na nowych okrętach wojennych.

Serwis internetowy navaltoday.com zwraca uwagę, że brytyjskie ministerstwo obrony na tym etapie jeszcze nie zdefiniowało, jakie elementy wyposażenia i uzbrojenia okrętowego przewidziano do montażu na nowych okrętach w ramach procedury GFE. Portal podkreśla, że wiadomo jednak, iż niektóre elementy fregat Type 23 mają zostać przeniesione na nowe jednostki Type 26 oraz Type 31.

Zobacz też: Arrowhead 140: nowa lekka fregata rakietowa dla Royal Navy [VIDEO]

Jak już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, poprzednio do postępowania na budowę pięciu fregat dla brytyjskiej marynarki zgłosiły się dwa zespoły. Konsorcjum Cammel Laird i BAE Systems proponowało okręt Leander, a konsorcjum Babcock Team fregatę Arrowhead 140, która miała stanowić modyfikację fregatę klasy Iver Huitfeldt.

Zagraniczne media podały także, że budową nowych fregat dla brytyjskiej Royal Navy zainteresowane są firmy niemieckie. Chodzi o thyssenkrupp Marine Sytems (TKMS) oraz Atlas Elektronik. Według nieoficjalnych informacji firmy te szykują wspólną ofertę w postępowaniu.

Podpis: tz

Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.