C.Hartwig Gdynia, jeden z liderów rynku międzynarodowej spedycji kontenerowej w Polsce, 1 lipca obchodził 160-lecie działalności. Z tej okazji w Gdyni zorganizowane zostaną m. in. wystawy dotyczące historii firmy oraz jej obecnej działalności.

C.Hartwig Gdynia z Grupy Kapitałowej OT Logistics, w lipcu 2018 r. obchodzi 160-lecie działalności. Firma swoimi korzeniami sięga Wielkiego Księstwa Poznańskiego. W czasach PRL stanowiła jedno z najważniejszych przedsiębiorstw zajmujących się międzynarodową spedycją i logistyką, obecnie dzięki procesom fuzji i przejęć, a także przynależności do Grupy Kapitałowej OT Logistics, zdobyła znaczącą pozycję na spedycyjnej mapie Polski i Europy. Spółki zależne od C.Hartwig Gdynia działają w Stanach Zjednoczonych, w Niemczech i Wielkiej Brytanii, co znacząco ułatwia obsługę ładunków wysyłanych przez klientów z Polski i do Polski.

– C.Hartwig Gdynia ma bardzo mocną pozycję nie tylko na polskim, ale również regionalnym rynku. Zatrudniamy ponad 300 wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy wspierają naszych klientów w przewozie ok. 15 mln ton różnych ładunków rocznie. Taką pozycję rynkową zawdzięczamy nowoczesnym rozwiązaniom i elastyczności w działaniu, ale jednocześnie pamiętamy o naszej imponującej historii, wyjątkowej w skali Europy – mówi prezes C.Hartwig Gdynia Grzegorz Hinc.

Historię naszej firmy tworzą ludzie. W naszym zespole są osoby, które są już trzecim pokoleniem pracującym w naszej firmie a także takich, którzy są z nami od blisko 40 lat. Ich wiedza, zaangażowanie i związek z firmą są największą wartością C.Hartwig Gdynia – dodaje prezes Hinc.

– Z okazji rocznicy chcieliśmy przybliżyć mieszkańcom Gdyni naszą historię i pokazać archiwalne zdjęcia, przedmioty, związane z naszą aktywnością na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Wiele materiałów dostarczyli nam byli pracownicy, którzy nadal mocno identyfikują się z firmą i wspierają nas jako źródło wiedzy o rozwoju C.Hartwig Gdynia. Przy okazji dowiedzieliśmy się, że seniorzy, dawni pracownicy,  regularnie spotykają się w swoim gronie i mają ze sobą bardzo dobre relacje – mówi Mirosława Klas, odpowiedzialna za organizację wystaw na temat C.Hartwig Gdynia.

Zobacz też: Tajna umowa PGZ i Naval Group. W tle zamówienie warte 10 miliardów.

Historia firmy spedycyjnej

1 lipca 1858 roku, Carl Hartwig, obywatel Wielkiego Księstwa Poznańskiego założył niewielką garbarnię. Przedsiębiorczy Hartwig wykorzystywał sprzyjające warunki rozwoju gospodarczego całego regionu. Postępujący w kolejnych latach rozwój rolnictwa, przemysłu i handlu wywołał zapotrzebowanie na usługi transportowe. Poszukiwani stali się specjaliści od przepisów i zwyczajów transportowych, taryf przewozowych i celnych oraz towaroznawstwa. Carl Hartwig postanowił wyjść naprzeciw tym potrzebom. Firma spedycyjna C.Hartwig już wkrótce współpracowała z towarzystwami kolejowymi, zajmując się dowozem i odbiorem towarów ze stacji kolejowych. Świadczyła też usługi pakowania oraz składowania towarów, dostaw materiałów budowlanych i opałowych oraz specjalizowała się w przeprowadzkach. Uruchomienie w Poznaniu jarmarków wełny owczej, sprawiło, że C.Hartwig włączył się w ich organizację. Łączyło się to m.in. z przewozem i składowaniem wełny w specjalnie wybudowanych magazynach.

Po śmieci założyciela firmy jego pracę kontynuowali następni właściciele. Kolejny punkt w historii Spółki ściśle wiąże się z odzyskaniem przez Polskę niepodległości. W grudniu 1918 r. została ona nabyta przez polskie władze. W następnych latach otwarto oddziały w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Lwowie. Firma miała swoje punkty także w Austrii i w Niemczech, a swoich przedstawicieli posiadała prawie we wszystkich krajach Europy.

Kluczowa dla spółki była budowa portu w Gdyni. C.Hartwig jest w nim obecny od 1926 r., już w 1929 r. firma obsługiwała 11% polskiego handlu zagranicznego, świadcząc jednocześnie usługi maklerskie. Rozwój firmy przerwała II wojna światowa.

Upaństwowiona firma reaktywowała działalność 15 maja 1945 r. i na przełomie maja i czerwca tego roku wróciła do Gdyni, prowadząc działalność spedycyjną (obejmującą również teren portu gdańskiego). W latach 60-tych, C.Hartwig współdziałał z gdyńskim portem w zakresie wdrażania konteneryzacji. W lipcu 1965 r. gdyński oddział zorganizował pierwsze dostawy mięsa w 20’ kontenerach chłodniczych do Wielkiej Brytanii, a w roku 1968 Ministerstwo Handlu Zagranicznego zakupiło z inicjatywy C.Hartwig pierwszych 100 kontenerów, które przekazano PLO. Znaczenie Spółki w rozwoju przewozów kontenerowych znalazło potwierdzenie w decyzji MHZ, który w 1971 r. wyznaczył już C.Hartwig Gdynia jako głównego spedytora międzynarodowego w zakresie przewozów kontenerowych.

Zobacz też: Polski przemysł na radarze szwedzkiego giganta. „Nieustannie szukamy nowych dostawców”.

Współczesny etap rozwoju firmy rozpoczął się 1 lipca 1995 r. wraz z przekształceniem C.Hartwig Gdynia S.A. w jednoosobową spółkę skarbu państwa. Zaledwie kilka miesięcy później C.Hartwig Gdynia, jako pierwszy z grupy C.Hartwig, stał się prywatną spółką akcyjną. Od tego momentu rozpoczął się nowy etap w historii C.Hartwig Gdynia S.A. nierozerwalnie związany z dynamicznym rozwojem firmy i jej działalności na rynku międzynarodowym.

W 2014 r. spółka stała się częścią silnej polskiej Grupy Kapitałowej OT Logistics, co otwarło nie tylko nowy etap w jej historii, ale i szereg nowych możliwości. W 2016 r. rozpoczął się proces połączenia C.Hartwig Gdynia z prężnie działającą spółką Sealand Logistics, który został zakończony na początku 2018 r.

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.