Przedmiotem dostawy był holownik ze wzmocnieniem lodowym typu STAN TUG 1606 ICE. Jednostka została dostarczona klientowi w ciągu 6 tygodni od podpisania kontraktu.

Kluczowym wymaganiem Caspian Offshore Construction, w stosunku do dostawcy nowego holownika była szybka realizacja dostawy. Pośpiech ten wynika z uzyskanego przez COC kontraktu, którego realizacja wymaga posiadania jednostki zdolnej do samodzielnego, całorocznego operowania na wodach sub-arktycznych, spełniającej wymogi rosyjskiego rejestru RMRS na poziomie ICE 2 (tj. ekwiwalentnego do fińsko-szwedzkiej klasy lodowej 1D). Założenie to spowodowało zakup u Damen’a  znanego z seryjnej budowy jednostek „pod sznurek”, tj. budowanych z zamiarem późniejszego znalezienia nabywcy. Dzięki tej praktyce Damen jest zdolny do realizacji wielu umów w czasie nieosiągalnym w normalnym procesie produkcyjnym innych firm. Kazachowie otrzymali holownik, który należy do grupy jednostek zbudowanych w Chengdu w Chinach i najprawdopodobniej przewiezionych do Europy w październiku  ub.r. na pokładzie ciężarowca MV Tasmanic Winter. Warto dodać, że w ciągu ostatnich 15 lat Damen dostarczył różnym klientom około 80 holowników typu STAN TUG 1606 a zamówiony przez COC statek jest drugim sprzedanym w wersji ICE. Mimo typowej dla Damen’a standaryzacji, jednostki te są „personalizowane” w celu dostosowania do wymagań poszczególnych kontrahentów. Caspian Flora zostanie doposażona w system klimatyzacyjny o zwiększonej wydajności, dźwig pokładowy, kabestan i system GMDSS A2. Ponadto posiada ona standardowe w tej wersji ocieplenie olejowe i system grzewczy pomieszczeń okrętowych oraz ogrzewane szyby sterówki. Część prac doposażeniowych wykonano w Kazachstanie, co pozwoliło skrócić czas dostawy holownika. Jednostka ta ma być wykorzystywana do transportu sprzętu i wyposażenia,  wystawiania i przemieszczania znaków nawigacyjnych, inspekcji torów wodnych i kanałów portowych oraz usuwania przeszkód nawigacyjnych z toni wodnej.

Holowniki typu STAN TUG 1606 ICE mają: wyporność 92 tony, długość 16,76 m., szerokość 5,94m., zanurzenie maksymalne 2,54 m., uciąg na palu 16,3 tony, 2 silniki napędowe  Caterpillar C18 TA/A o mocy łącznej 894 kW (1216 KM) pozwalające na osiąganie prędkości 11,2 węzła.

Dla Caspian Offshore Construction, kontrakt z Damen’em jest kontynuacją wcześniejszej współpracy. W przeszłości firma ta dostarczyła COC jednostkę wielozadaniową typu Multi Cat 1908SD, dwa kutry transportowe typu FCS 3307 i jeden typu FCS 1605.

COC jest firmą powstałą w 2003 roku w Kazachstanie z siedzibą w Ałmaty, działającą jako dostawca usług offshore. Owa firma mieści się w Rosji, Turkmenistanie i Azerbejdżanie, posiada nowoczesną flotę składającą się z 2 pływających hoteli, poduszkowca transportowego, 12 holowników z klasą lodową 1C/1D, 5 dużych holowników z klasą lodową 1A Super, 2 statki hydrograficzne, 2 wielofunkcyjne jednostki hydrotechniczne, 2 duże tendry nurkowe i 3 statki transportowe.

Podpis TW