meko a100 / portal stoczniowy

Grupa przemysłowa Águas Azuis Consortium została wybrana do budowy serii czterech korwet typu Tamandaré dla Marinha do Brasil. Projekt jednostek bazuje na najnowszym wcieleniu sprawdzonego modelu MEKO A100 niemieckiego holdingu stoczniowego thyssenkrupp Marine Systems.

Águas Azuis Consortium tworzą: thyssenkrupp Marine Systems oraz lokalne spółki Embraer Defense & Security i Atech. Brazylijska marynarka ogłosiła swój wybór 28 marca. Obecnie konsorcjum przekształci się w spółkę celową (SPC, Specific Purpose Company), aby zrealizować program.

Może Cię zainteresować:

tkMS buduje okręty dla Singapuru. Pierwsza “dwieścieosiemnastka” zwodowana w Kilonii

tkMS buduje okręty dla Singapuru. Pierwsza “dwieścieosiemnastka” zwodowana w Kilonii

Grupa przemysłowa Águas Azuis Consortium została wybrana do budowy serii czterech korwet typu Tamandaré dla Marinha do Brasil. Projekt jednostek bazuje na najnowszym wcieleniu sprawdzonego modelu MEKO A100 niemieckiego holdingu stoczniowego thyssenkrupp Marine Systems. Czytaj dalej

Cztery korwety mają zasilić Marinha do Brasil w latach 2024-2028. Będą stanowić zasadniczy typ wielozadaniowego okrętu eskortowego tamtejszych sił morskich i zwalczać zagrożenia w głównym rejonie operacyjnym, nazywanym Blue Amazon, którego powierzchnia wynosi 4,5 mln kilometrów kwadratowych. Mają też służyć w misjach humanitarnych i brazylijskiej dyplomacji. Program budowy korwet Tamandaré będzie miał duży wpływ na gospodarkę kraju, przynosząc 1000 bezpośrednich miejsc pracy i kolejnych 4000 u kooperantów. Skorzystają również ośrodki i centra badawczo-rozwojowe. 40% podzespołów okrętów będzie pochodziło z lokalnej produkcji.

Głównym beneficjentem będzie natomiast stocznia Aliança-Oceana w Itajaí w stanie Santa Catarina, która na mocy transferu technologii z tkMS zajmie się budową okrętów. Firma ma też swój oddział w Niterói w stanie Rio de Janeiro, który może służyć jako baza serwisowa i remontowa korwet będących w służbie, i nie tylko ich.

System kierowania walką do przyszłych jednostek dostarczy Atech, spółka zależna Embraer Group. Ta firma z kolei, skorzysta na transferze technologii od niemieckiej Atlas Elektronik, wchodzącej w skład tkMS, oraz od L3 MAPPS. Atech ma swoje zakłady w Rio de Janeiro i São Paulo.

Natomiast Embraer Defense & Security otrzymał rolę integratora uzbrojenia i wyposażenie wchodzącego w skład systemu walki korwet. Obejmie on 57 mm i 40 mm armaty BAE Systems Bofors Mk 3, pociski przeciwokrętowe MBDA MM40 Block 3 Exocet, system przeciwlotniczy MBDA Sea Ceptor, dwa stanowiska strzeleckie Leonardo HITROLE i śmigłowiec w hangarze.

Platforma korwet bazuje na projekcie MEKO A100. Wyporność wyniesie około 3450 ton, a długość 107 m. Choć jest on większy, sylwetka okrętu jest bardzo zbliżona do naszego Gawrona (Ślązaka). Być może podobna jednostka odpowiadałaby wymogom programu Miecznik? Model A100 ma długi rodowód, dlatego jest on stale unowocześniany i pozwala na dobór parametrów platformy oraz składników systemu walki zależnie od zapotrzebowania klienta. Od 1982 roku system modułowy MEKO (Mehrzweck-Kombination, uniwersalne połączenie) przyczynił się do powstania już 82 okrętów klas niszczyciel, fregata, korweta i OPV, służących w 14 flotach. 37 z nich powstało w stoczniach innych niż niemieckie na podstawie transferu technologii lub pakietów materiałowych. Większość z najstarszych okrętów MEKO służy do dziś.

Podpis: tg