12 września, Ever Ace, największy kontenerowiec na świecie, zawinął po raz pierwszy do największego w Wielkiej Brytanii, kontenerowego portu Felixstowe. Obsługiwany przez Evergreen kontenerowiec wypłynął w lipcu z Qingdao w Chinach, a przed przybyciem do Felixstowe zawinął do Rotterdamu i Hamburga, aby wyładować część przywiezionego ładunku.

“Cieszymy się, że możemy powitać Ever Ace podczas jego pierwszego zawinięcia do portu Felixstowe. Nasze relacje z Evergreen sięgają roku 1979, kiedy to Evergreen uruchomił swój pierwszy serwis Azja-Europa. Skala rozwoju od tego czasu jest wręcz oszałamiająca. Pierwsze jednostki miały pojemność zaledwie 1200 TEU, czyli jedną dwudziestą tego, co może przewozić Ever Ace,” powiedział Chris Lewis, Dyrektor Generalny w Portcie Felixstowe. “Jest to szczególnie ujmujące, że przybycie zbiega się z początkiem London International Shipping Week, który promuje to, co najlepsze w brytyjskim sektorze morskim”.

Brytyjski port ma wystarczającą głębokość przy swoich dwóch największych nabrzeży, aby obsługiwać największe na świecie kontenerowce. Tej jesieni rozpocznie się realizacja projektu mającego na celu zwiększenie głębokości głównego kanału podejściowego do portu. Przyjęty przez Harwich Haven Authority i mający się zakończyć za 18 miesięcy, projekt o wartości 165 milionów dolarów zwiększy użytkową głębokość kanału z 16,5 metra do 18 metrów. Pozwoli to na zwiększenie okna tranzytowego dla megakontenerowców, takich jak Ever Ace, które mogą osiągać zanurzenie 18 metrów przy pełnym załadunku.

W praktyce, przy rzeczywistych warunkach załadunku i przeładunku w portach kontynentalnych, statki takie jak Ever Ace mają zazwyczaj znacznie mniejsze zanurzenie po przybyciu. Kiedy Ever Ace cumował w porcie w Rotterdamie na początku tego miesiąca, na nagraniu wideo widzów widać było, że statek jest wypełniony kontenerami i ma około 18 metrów zanurzenia. Z kolei w poniedziałek statek podawał zanurzenie 14,5 metra w systemie AIS.

W lipcu zakończono prace mające na celu pogłębienie nabrzeża nr 7 w Felixstowe do 18,5 metra, co pomoże dostosować się do wahań pływów podczas załadunku i rozładunku. Dalsze prace związane z pogłębieniem nabrzeży 6, 8 i 9 zaplanowano na 2022 rok.

Ever Ace jest pierwszym z dwunastu megakontenerowców o pojemności 24 000 TEU zamówionych przez Evergreen. Z nominalną nośnością 23,992 TEU jest jednym z największych kontenerowców na świecie.

Autor: MD