Fot. stocznia Remontowa Shipbuilding

Stocznia Remontowa Shipbuilding SA z Gdańska przekazała niedawno dwa wielozadaniowe statki typu PSV (Platform Supply Vessel) szwedzkiemu armatorowi Viking Supply Ships. O niezawodności systemu napędowego, wykorzystującego LNG, pisze teraz znana na rynku, fińska firma Steerprop Oy.

Coey Viking i Cooper Viking, to najnowsze zaopatrzeniowce górnictwa morskiego projektu Wärtsilä VS 4411 DF, eksploatowane przez szwedzką firmę Viking Supply Ships, przekazane przez polską stocznię armatorowi Borealis Maritime odpowiednio w grudniu 2020 r. i kwietniu 2021 roku. Chociaż statki te nie są lodołamaczami, muszą sobie radzić w każdych warunkach, także w rejonach arktycznych, na których operuje flota szwedzkiej spółki.

Od samego początku, priorytetem w projektowaniu i budowie były rozwiązania i wyposażenie, zapewniające tym jednostkom niskoemisyjność. Oba statki wyposażono w hybrydowy system napędowy, składający się z dwóch pędników azymutalnych firmy Steerproop o mocy 2 × 2200 kW. Są one zasilane przez 4 silniki Wärtsilä (2 × 6L34DF o mocy 2510 kWe każdy + 2 × 8L20DF o mocy 1350 kWe każdy), przystosowane do spalania zarówno LNG jak i lekkiego oleju napędowego (MGO).

Paliwo gazowe w stanie ciekłym przechowywane jest w zainstalowanym na statku zbiorniku kriogenicznym o objętości 230 m³. Dodatkowo, statek wyposażony jest w system baterii elektrycznych o pojemności projektowej 625 kWh.

Stocznia Remontowa Shipbuilding SA, mając doświadczenie z poprzednich lat, zwróciła się do firmy Steerprop, która dostarczała już wcześniej systemy napędowe do statków zaopatrzeniowych takich, jak: Siem Thiima, Siem Pride czy Siem Symphony.

Według spółki Steerprop, dwie zasadnicze korzyści wynikają z zastosowania pędników ze śrubami przeciwbieżnymi (CRP – contra rotating propellers). Po drodze dają one bardzo wysoką efektywność energetyczną. Kolejną korzyścią jest efektywne manewrowanie w warunkach alodzenia i wypychanie lodu strumieniem naporu pędników np. w sytuacjach, w których statek musi przybić do nabrzeża w warunkach występowania dużej ilości kry lodowej.

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z dostawcą. System jest bardzo przyjazny dla użytkownika, dzięki elektronicznemu układowi sterowania, w którym każdy parametr napędu można obserwować w czasie rzeczywistym – wyjaśnia cytowany przez Steerprop Radosław Wolski, kierownik projektu w stoczni Remontowa Shipbuilding SA.

Z kolei Steerprop podkreśla sprawne zarządzanie projektem i dobrą współpracę ze stocznią, co jest nieodzowne przy budowie statków PSV tej wielkości i o takim zaawansowaniu technicznym.

Aby dotrzymać harmonogramu, bardzo ważne jest posiadanie niezawodnych podwykonawców, którzy dostarczają rozwiązania dokładnie wtedy, gdy tego oczekujemy – podkreśla Wolski doceniając postawę zespołu Steerprop.

Lars Holmberg z Viking Supplies Ships podziela tę opinię dodając, że równie ważne jest podejście ekipy serwisowej.

Są zorientowani na rozwiązania i bardzo dobrze się z nimi współpracuje. Załogi obu statków chwalą, że jednostki pracują jak w zegarku – dodaje.

Źródło: Stocznia Remontowa Shipbuilding