Naval Group będąca jednym z pretendentów do budowy nowych indyjskich OOP  w ramach programu P75I zaproponowała wybór nowego projektu nazwanego SMX 3.0 VLS.

Rywalizacja w indyjskim postępowaniu na dostawy nowych OOP (https://portalstoczniowy.pl/wiadomosci/indie-poinformowaly-o-stworzeniu-krotkich-list-potencjalnych-dostawcow-technologii-i-indyjskich-wykonawcow-okretow-podwodnych-typu-p75i/), wkroczyła na nowy poziom wraz z najnowszą, ogłoszoną 10 lutego, ofertą Naval Group. Projekt tego okrętu jest znany od 2014 roku, a dokładniejsze informacje zostały przedstawione na targach zbrojeniowych DEFEXPO w indyjskim Lucknow. Nowa oferta zastępuje wg. producenta, poprzednie mające być w zamyśle kontynuacją programu indyjskich Scorpene.

Okręt podwodny typu SMX 3.0 VLS, z wypornością rzędu 3000 ton,  jest projektem pozycjonowanym w portfolio NG, pomiędzy 1800-tonowym Scorpene a 4000-tonowym Shortfin Barracuda zakupionym przez Australię. Różnica w wielkości okrętu pozwala mu na oferowanie znacznie większych możliwości bojowych. Okręt ten ma być wyposażony w system napędu niezależnego od powietrza atmosferycznego (Air Independent Propulsion Fuel Cell Second Generation AIP FC2G), wykorzystujący ogniwa paliwowo-powietrzne drugiej generacji. Zapewne też,  z racji wielkości OP, AIP ten będzie oferowany z systemem reformingu  oleju napędowego, dostarczającym wodór potrzebny do jego zasilania. Istotnym elementem uzbrojenia nowego OP ma być 8-komorowa wyrzutnia VLS przeznaczona zarówno dla środków bojowych jak i systemów bezzałogowych. Łączna ilość uzbrojenia ma wynosić do 34 ciężkich torped i pocisków rakietowych. Dla floty indyjskiej szczególnie cenna może być możliwość zastosowania naddźwiękowych pocisków BrahMos NG lub  manewrujących Nirbhay. SMX 3.0 VLS ma również posiadać duże zdolności w dziedzinie przenoszenia i wsparcia działań sił specjalnych. Będzie on zdolny do transportu grupy bojowej, wraz z ich pojazdami podwodnymi  i wyposażeniem.

Propozycja Naval Group jest interesująca ze względu na fakt, że spełnia ona oczekiwania kilku flot poszukujących relatywnie dużego konwencjonalnego OP, wyposażonego w AIP i zaprojektowanego od podstaw do wykorzystywania wg najnowszych cyfrowych technologii. Można się spodziewać że jest w stanie zainteresować nie tylko Indie ale również kraje takie jak Kanada i Niderlandy.

Podpis: TW