Budowa głębokowodnego portu kontenerowego to wielka szansa dla Szczecina i Świnoujścia – 11 czerwca mówił w szczecińskim porcie Mateusz Morawiecki, szef polskiego rządu. Premier podkreślił też potrzebę pogłębienia do 17 m i poszerzenia do 500 m toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu. Gwarancją realizacji tych strategicznych inwestycji jest ich ujęcie w Polskim Ładzie, rządowym programie rozwoju gospodarczo-społecznego kraju.

To nie przypadek, że w szczecińskim porcie premier polskiego rządu mówił o znaczeniu Pomorza Zachodniego w strategii rozwoju kraju. Ten region pełnić ma bowiem rolę technologiczno-energetycznego hubu. Na takie funkcje wskazują już inwestycje realizowane od 5 lat. Dopełnią je kolejne strategiczne projekty z rządowymi gwarancjami, właśnie w obszarze gospodarki morskiej i usług portowych.

Inwestycje portowe

Premier zaakcentował logiczne i spójne działania na Pomorzu Zachodnim. Podkreślił znaczenie największej inwestycji chemicznej w Polsce i tej części Europy – Polimerach Police. Przede wszystkim jednak skupił się na inwestycjach infrastrukturalnych w obszarze gospodarki morskiej. Mówił o rozbudowie terminalu gazowego LNG, który staje się jednym z głównych miejsc dostaw gazu do Polski. Zwrócił uwagę na zbliżającą się ku końcowi modernizację toru wodnego między Szczecinem i Świnoujściem. Szczególnie uwagę skupił na projekcie budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu oraz dostępie do portu do strony morza. Podkreślił, jak ogromną szansę rozwoju dla zespołu portowego stanowi ta inwestycja.

– Nowy port w Świnoujściu wymaga też pogłębienia toru wodnego od strony morza do głębokości 17 m i poszerzenia do 500 m, by statki, kontenerowce mogły się mijać – powiedział premier. – Prace analityczne zostały wykonane, jesteśmy gotowi na te potężne inwestycje. Terminal to możliwość rozładowywania w Świnoujściu 1,5 mln TEU, a co za tym idzie, wpływy dodatkowe do budżetu, przejęcie części handlu międzynarodowego itd.

Premier przypomniał, że handel morski stanowi obecnie 90 proc.  całej globalnej wymiany towarowej. 

Komunikacja

– Wielkie inwestycje przemysłowe potrzebują bardzo sprawnej infrastruktury, która wiąże się z dobrym systemem dróg, kolei – podkreślił premier polskiego rządu wskazując na kolejny strategiczny projekt komunikacyjny, ponad 50-kilometrową obwodnicę zachodnią Szczecina i Polic z ponad 5-kilometrowym tunelem pod Odrą, najdłuższym w Polsce. Koszt inwestycji szacowany jest na 5,5 mld zł.

– To będzie ring wokół Szczecina, pierścień komunikacyjny, który zwiększy szanse na nowe przedsięwzięcia gospodarcze w Szczecinie i regionie – mówił szef rządu. – W najbliższych kilku tygodniach ogłosimy przetarg a w najbliższych dwudziestu kilku miesiącach ruszą prace budowlane.

Mateusz Morawiecki wymienił także S10 – jeszcze jedną bardzo ważną inwestycję komunikacyjną łączącą Pomorze Zachodnie z centralną Polską i Warszawą przez Stargard, Wałcz, Piłę, Bydgoszcz i Toruń.

– Ta arteria również stworzy mieszkańcom i przedsiębiorcom Pomorza Zachodniego nowe pespektywy gospodarcze – dodał.

Czas na inwestorów

Infrastrukturalną całość dopełniają potężne inwestycje kolejowe prowadzone w zespole portów. Na konferencji z premierem minister Marek Gróbarczyk przypomniał o realizowanej przez PKP PLK modernizacji sieci kolejowej w zespole portowym o wartości 1,5 mld zł, także o inwestycjach infrastrukturalnych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, które pochłoną podobną kwotę. Minister podkreślił wymienił także przebudowę mostu w Podjuchach, która ma być zakończona w 2023 roku. Dzięki temu Odrzańska Droga Wodna wypełni wymogi klasy międzynarodowej. Ta arteria ma również ogromne znaczenia dla planowanego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, skomunikuje bowiem port z całym zapleczem wzdłuż Odry oraz Europą Środkową.

Ujęcie inwestycji portowych w Polskim Ładzie oraz rządowe gwarancje finansowe dla tych przedsięwzięć mają fundamentalne znaczenie dla inwestorów, redukują bowiem ryzyka związane z angażowaniem kapitału w planowane inwestycje.

Źródło: ZMPSiŚ