Wiceszef MI Marek Gróbarczyk w rozmowie z prezesem Głównego Zarządu Transportu Królestwa Arabii Saudyjskiej ocenił, że morska wymiana handlowa pomiędzy Polską a Arabią Saudyjską powinna odbywać się z bezpośrednim wykorzystaniem naszych portów – podało w środę Ministerstwo Infrastruktury.

Jak przekazał w komunikacie resort, współpraca w zakresie transportu morskiego oraz w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) to główne tematy rozmowy wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka z prezesem Głównego Zarządu Transportu Królestwa Arabii Saudyjskiej, Rumaihem al-Rumaihem, która odbyła się 20 lipca 2021 r.

Według resortu dzięki dostępowi do Morza Bałtyckiego i dużym portom (Port Gdańsk, Port Gdynia oraz zespół portów Szczecin-Świnoujście), Polska jest ważnym ogniwem transportu morskiego w skali regionu. Trend wzrostowy konkurencyjności polskich portów będzie się umacniał, tym bardziej, że przeprowadzono w ostatnim czasie ważne inwestycje infrastrukturalne oraz poprawiono dostęp kolejowy i drogowy do portów. Planowane są również inne projekty, takie jak Port Centralny w Gdańsku, Port Zewnętrzny w Gdyni i głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu – przekazało ministerstwo.

Jak powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, we wszystkich polskich portach morskich przeładunki w ciągu roku oscylują w granicach 100 mln ton towarów. “Uzasadnione jest więc podejmowanie działań na rzecz rozwoju połączeń, w tym z Arabią Saudyjską. W przypadku morskiej wymiany handlowej pomiędzy Polską a Arabią Saudyjską powinna ona odbywać się z bezpośrednim wykorzystaniem naszych portów” – ocenił wiceszef resortu infrastruktury.

Autor: Longina Grzegórska-Szpyt/PAP