Rząd hiszpański zaaprobował plany budowy Buque de Acción Marítima – Intervención Subacuática (BAM-IS) w stoczni Navantia.

Kontrakt ma być podpisany w 2021 r. a sam okręt dostarczony w 2024 r. Nowy okręt ma zastąpić w linii kompletnie przestarzały Neptuno (A-20) liczący obecnie 45 lat. Okręt ten nie jest w stanie zapewnić wsparcia dla nowych OOP typu Isaac Peral (S80+) z racji ich większych wymiarów od obecnie używanych OOP typu Agosta (S70). Nie jest też w stanie operować z użyciem zdalnie  sterowanych pojazdów podwodnych lub autonomicznych pojazdów ratowniczych bez użycia systemu 4 kotwic, co ogranicza jego użycie do warunków spokojnego morza.

Flota hiszpańska otrzyma na bardzo potrzebną nową jednostkę wsparcia kwotę 167 mln EUR oraz dodatkowe 25 mln EUR na wyposażenie specjalistyczne. Ta kwota ma pozwolić na zbudowanie jednostki o długości 91 metrów, wyporności pełnej 5000 ton i prędkości 15 węzłów. Okręt ma mieć 60 osobową załogę. Jego wyposażenie ma zawierać dwa systemy ROV, dwie komory ciśnieniowe, dwa systemy łączności podwodnej, lądowisko dla śmigłowca oraz system zaopatrywania na morzu. Okręt ma być dostosowany do roli nosiciela systemu ratowniczego NATO Submarine Rescue System. Konstrukcja ma wywodzić się z typoszeregu BAM, będąc jej powiększonym i wyposażonym w dodatkowy pokład wariantem. Warto wspomnieć że jednostki rodziny BAM są użytkowane, przez Hiszpanię w liczbie 6 patrolowców OPV. Druga seria programu przewiduje budowę kolejnych 4 OPV, wspomnianego BAM-IS oraz jednej jednostki hydrograficznej.

Podpis: Tomasz Witkiewicz