sa'ar 6 / portal stoczniowy

We wtorek izraelska spółka Elta Systems, która należy do zbrojeniowo-lotniczego holdingu Israeli Aerospace Industries (IAI), ogłosiła, iż podpisała kontrakt na dostawę systemów radarowych dla nowych izraelskich korwet typu Sa’ar 6.

Chodzi o zaawansowany technologicznie radar ELM-2248 MF-STAR. Według specjalistycznych mediów to najnowocześniejszy na świecie wielofunkcyjny radar, który bazuje na technologii AESA (Active Electronically Scanned Array). To rozwiązanie, które dużo szybciej wykrywa potencjalne zagrożenie, wykazując jednocześnie doskonałą precyzję w wykrywaniu obiektów. Radar, który otrzymają najnowsze korwety izraelskiej floty wojennej może jednocześnie śledzić wiele celów różnego typu.

Yoav Tourgeman, wiceprezes Israeli Aerospace Industries i jednocześnie dyrektor generalny Elta Systems podkreśla, że system MF-STAR został zaprojektowany z wykorzystaniem innowacyjnych i niezawodnych technologii, a ich stworzenie było możliwe dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu izraelskiego przemysłu w dziedzinie produkcji systemów radarowych. Głównym elementem radaru MF-STAR są cztery anteny płaszczyznowe, które umożliwiają obserwację dookólną na bardzo dużą odległość.

Może Cię zainteresować:

tkMS buduje okręty dla Singapuru. Pierwsza “dwieścieosiemnastka” zwodowana w Kilonii

tkMS buduje okręty dla Singapuru. Pierwsza “dwieścieosiemnastka” zwodowana w Kilonii

We wtorek izraelska spółka Elta Systems, która należy do zbrojeniowo-lotniczego holdingu Israeli Aerospace Industries (IAI), ogłosiła, iż podpisała kontrakt na dostawę systemów radarowych dla nowych izraelskich korwet typu Sa’ar 6. Czytaj dalej

W komunikacie wydanym przez spółkę Elta Systems czytamy, że ten typ radaru został wybrany przez izraelską marynarkę wojenną, ponieważ jest on zoptymalizowany pod kątem konstrukcji korwet typu Sa’ar 6. Cytowany w komunikacie Gil Roth, dyrektor ds. systemów morskich oraz radarów w Elta, podkreśla, że radar jest najważniejszym sensorem okrętu umożliwiającym pozyskiwanie większości danych niezbędnych do prowadzenia działań przez okręt. Ponadto, w rozmowie z izraelskim dziennikiem „The Jerusalem Post”, Gil podkreślił, że MF-STAR to najbardziej zaawansowany na świecie cyfrowy system radarowy 3D. Dodał też, że system ten będzie bardziej efektywny operacyjnie od tego, w który wyposażone zostały korwety typu Sa’ar 5.

Korwety Sa’ar 6 są obecnie budowane w przez niemiecki holding stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems. Kontrakt na budowę jednostek został podpisany w 2015 roku, a według oficjalnych informacji koszt budowy jednego okrętu 6 wynosi ok. 430 mln euro. Warto przy tym odnotować, że izraelski rząd pokryje 2/3 trzecie wartości kontraktu, a 1/3 funduszy wyłożą Niemcy w ramach subsydium na zasadach analogicznych do tych, które przyjęto w ramach sfinansowania kontraktu na budowę przez niemiecki przemysł okrętów podwodnych typu Dolphin dla izraelskiej floty.

Budowa pierwszego okrętu rozpoczęła się w Kilonii na początku 2018 roku, a według przyjętego harmonogramu będzie przekazana Izraelowi w tym roku, a ostatnia – w roku 2021. Oznacza to, że budowa pierwszej korwety typu Sa’ar zajmie niemieckiemu przemysłowi mniej niż dwa lata, a kolejne jednostki trafiać będą do odbiorcy co sześć miesięcy.

Korwety Sa’ar 6 są okrętami bardzo zaawansowanymi technologicznie. Jednostki budowane są w oparciu o technologię MEKO A100, na której powstaje obecnie również druga seria niemieckich korwet typu 130 Braunschweig. Izraelska marynarka ma jednak bardziej wyśrubowane oczekiwania względem nowych okrętów i zamierza wykorzystywać je do trudniejszych zadań niż Deutsche Marine. W ubiegłym roku portal Defence24.pl poinformował, że izraelskie siły morskie będą wykorzystywać nowe korwety przede wszystkim do ochrony infrastruktury przemysłowej na Morzu Śródziemnym. W materiale serwisu czytamy również, że korwety typu Sa’ar 6 będą w stanie odpierać niespodziewane ataki z lądu oraz chronić przybrzeżne platformy wiertnicze w rejonie Morza Śródziemnego, a także inne strategiczne obiekty, np. cywilne porty morskie.

Co więcej, korwety Sa’ar 6 maj się stać „małymi odpowiednikami niszczycieli i krążowników typu AEGIS. Podstawowym źródłem informacji dla ich systemów bojowych ma być bowiem radar ELM-2248 MF-STAR z czterema aktywnymi antenami ścianowymi AESA opracowanymi przez izraelski koncern IAI (Israel Aerospace Industries) i rozmieszczonymi na szczycie przedniego masztu. Jego zadaniem ma być m.in. wskazywanie celów dla systemu rakiet przeciwlotniczych średniego zasięgu Barak 8 (z 32 stanowiskami startowymi)”.

Izraelskie korwety będą mierzyć 90 m długości. Ich wyporność to 2 tys. ton. Według ujawnionych informacji, okręty będą przenosić następujące systemy uzbrojenia: armatę morską Oto Melara kal. 76 mm, dwie wyrzutnie torped, wspomniany powyżej przeciwlotniczy system rakietowy średniego zasięgu Barak 8, dwa działka Typhoon, system obrony C-Dome oraz 16 rakiet przeciwokrętowych.

Podpis: łp