novatek jamał 02 / portal stoczniowy

Trzecia instalacja do skraplania gazu ziemnego już działa nad Zatoką Obską. Koncern Novatek podał, że tym samym wydajność terminala eksportowego Jamał LNG wzrosła do poziomu 16,5 mln ton LNG rocznie.

Rosyjski koncern gazowy Novatek, który jest większościowym akcjonariuszem terminala Jamał LNG nad arktyczną Zatoką Obską, poinformował w czwartek, że uruchomiono trzecią instalację skraplającą. Nowa instalacja już produkuje skroplony gaz ziemny przeznaczony na eksport.

Oznacza to, że moce produkcyjne terminala Jamał LNG wzrastają o kolejne 5,5 mln ton skroplonego gazu rocznie – do poziomu 16,5 mln ton rocznie.

Szef koncernu Novatek Leonid Mihkelson podkreśla, że trzecią instalację skraplającą udało się uruchomić na ponad rok przed pierwotnie przyjętym terminem. W jego ocenie, to fakt „bezprecedensowy” w świecie przemysłu tego typu, który często boryka się opóźnieniami.

– Przekształciliśmy Novatek w globalnego gracza gazowego i zdobyliśmy unikalne doświadczenie w zakresie projektowania i budowy projektów Arctic LNG – mówi Leonid Mikhelson. – Wykorzystamy to doświadczenie, wdrażając nasze przyszłe projekty LNG na tym obszarze bogatym w zasoby węglowodorów. Innowacyjna czwarta instalacja skraplająca w terminalu Jamał LNG będzie oparta na zastrzeżonej przez Novatek technologii upłynniania gazu „Arctic Cascade” i będzie wykorzystywać sprzęt wyprodukowany w Rosji – podkreśla szef gazowego koncernu Novatek.

Terminal eksportowy Jamał LNG w rosyjskiej Arktyce działa od grudnia ubiegłego roku. Z kolei w sierpniu z terminala odpłynął pierwszy ładunek wyprodukowany w drugiej instalacji skraplającej.  Do tej wysłano z niego kilkadziesiąt transportów skroplonego gazu ziemnego, m.in. do Chin, Hiszpanii oraz do Brazylii. Novatek ma obecnie zawartą m.in. 24-letnią umowę z hiszpańską spółką gazową. Na jej podstawie będzie dostarczał 2,5 mln ton LNG rocznie.

Do 2030 roku Novatek zamierza zbudować i uruchomić inny terminal eksportowy – Arctic LNG 2. W październiku pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, że gazowa firma podpisała w tej prawie strategiczne porozumienie z niemiecką firmą technologiczną Siemens.

Rosyjski eksportowy terminal LNG może też wkrótce pojawić się nad Morzem Bałtyckim. Również w październiku pisaliśmy, że Gazprom podpisał umowę z koncernem Shell w sprawie budowy terminala o nazwie Baltic LNG (pierwsze porozumienie pomiędzy firmami w tej sprawie zostało zawarte jeszcze w ubiegłym roku). Z dotychczasowo ujawnionych informacji wynika, że terminal będzie znajdował się w pobliżu portu morskiego Ust-Ługa. Gazprom planuje, że początkowo terminal będzie miał wydajność produkcyjną na poziomie 10 mln ton LNG rocznie. Koncern zapowiada jednocześnie, że moce te mają docelowo wzrosnąć dwukrotnie. Terminal Baltic LNG będzie mógł wówczas wysyłać 25 mld m sześc. gaz ziemnego rocznie. Dla porównania: terminal odbiorczy w Świnoujściu w tej chwili może rocznie przyjąć ok. 5 mld m sześć, zaś po realizacji programu inwestycyjnego jego przepustowość wzrośnie do 7,5 mld m sześc. rocznie.

Podpis: am

Energetyka morska – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.