10 października 2019 r.  w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A., odbyła się uroczystość położenia stępki niszczyciela min ORP „Mewa” oraz chrztu i wodowania niszczyciela min ORP “Albatros”. Matką Chrzestną okrętu została Pani Krystyna Patz, żona wiceadmirała Jerzego Patza.

Ta potrójna  uroczystość jest następstwem podpisania umowy na dostawę dwóch nowoczesnych niszczycieli min wraz z trzema pakietami wsparcia logistycznego, podpisanej z Inspektoratem Uzbrojenia w grudniu 2017 r. w Ministerstwie Obrony Narodowej w Warszawie, po długotrwałych i trudnych negocjacjach prowadzony ze strony konsorcjum przez m. in.: w-ce Prezesa Stoczni Remontowej Shipbuilding Bartłomieja Pomierskiego oraz ówczesną w-ce Prezes Ośrodka Badawczo Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej S.A. Joannę Sztiller.

Niszczyciele min „Albatros” i „Mewa” są budowane przez Konsorcjum  składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding-lider, Ośrodek Badawczo Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. (OBR CTM S.A.), PGZ Stocznia Wojenna Sp z o.o.

OBR CTM S.A. odpowiada, w ramach konsorcjum, za integrację Systemu Dowodzenia i Kierowania Środkami Walki. Dodatkowo jest wytwórcą i dostawcą Zintegrowanego Systemu Walki, w tym okrętowego Systemu Zarządzania Walką SCOT, Systemu Obserwacji Podwodnej (stacje hydrolokacyjnych SHL-101/TM i SHL-300) oraz ładunków wybuchowych do niszczenia min morskich „Toczek”. „Nasze urządzenia to jednocześnie mózg, serce i układ nerwowy okrętu”- informuje Hubert Jando, rzecznik OBR CTM S.A.

Podobnie jak w przypadku prototypu – ORP KORMORAN, przekazanego do służby  w listopadzie 2017r., kadłuby kolejnych niszczycieli min budowane są ze stali amagnetycznej zapewniającej  niską charakterystykę pól fizycznych okrętów. Prefabrykacja i montaż sekcji, a także bloków i kadłuba, przebiegają w specjalnej hali wyposażonej w systemy monitoringu i specjalistyczne urządzenia filtrujące oraz kontrolujące m.in. czystość, i temperaturę powietrza. To również zapobiega przedostawaniu się do środka   opiłków żelaza i innych zanieczyszczeń z zewnątrz.

Okręty typu „Kormoran II” przeznaczone są do zwalczania i poszukiwania min morskich, rozpoznania torów wodnych, przeprowadzania jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawiania min, zdalnego sterowania samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz prowadzenia akcji ratowniczych.

Niszczyciele min projektu 258 „Kormoran II” to jedne z najnowocześniejszych okrętów tego typu w Europie. Zostały zaprojektowane przez polskie biuro Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding.

Grupa kapitałowa Remontowa Holding to największa polska grupa stoczniowa i jedna z największych w Europie, specjalizująca się w projektowaniu, budowach, remontach, przebudowach i wyposażaniu jednostek pływających, zatrudniająca bezpośrednio ponad 4 tysiące pracowników oraz 4 tysiące kooperantów. W jej składzie działa: biuro projektowe, dwie największe w Polsce stocznie (budowa średnio 10 kompletnie wyposażonych statków i okrętów oraz remonty 200 jednostek pływających rocznie), jak również kilkunastu producentów i dostawców systemów i urządzeń okrętowych.

Główne parametry okrętów:

1. Wyporność: 830 t

2. Długość całkowita – 58,50 m

3. Szerokość maksymalna – 10,30 m

4. Wysokość do pokładu dziobówki – 6,40 m

5. Wysokość do pokładu głównego na rufie – 4,70 m

Planowany termin oddania okrętów do służby Marynarki Wojennej jest przewidziany na 2021 rok.

Podpis: MD