29 kwietnia zwodowano kolejną fregatę dla marynarki wojennej Korei oraz poinformowano o przyszłym przydziale dwóch nowych dużych patrolowców pełnomorskich koreańskiego Coast Guard’u.

29 kwietnia w stoczni Hyundai Heavy Industries w Ulsan, zwodowano przyszłą Donghae (FFG-822), czwartą fregatę typu Daegu znanego też jako Incheon Batch 2. Nowy okręt ma zasilić szeregi sił eskortowych w roku 2021. Cała seri ma liczyć 8 fregat budowanych parami na przemian przez Hyundai i Daewoo. Okręty te są pierwszymi we flocie południowokoreańskiej wyposażonym w napęd w układzie CODLOG (COmbined Diesel-eLectric Or Gas) tzn. wykorzystującym turbinę gazową do dużych prędkości i 4 generatory prądu zasilające dwa silniki elektryczne napędu marszowego. Wykorzystują one również najnowocześniejszą turbinę gazową produkcji Rolls-Royce, stosowaną również w najnowszych okrętach czołowych flot światowych  np. lotniskowce Queen Elisabeth, fregaty typu 26, fregaty typu Hunter, niszczyciele Zumwalt, LCS Freedom czy desantowiec Trieste. W czasie budowy tej serii okrętów Korea Południowa proceduje już budowę kolejnych fregat oznaczonych jako FFG-III.

W kwietniu ogłoszono też że Regionalne Dowództwo Wschodnie Coast Guard’u będzie odbiorcą dwóch dużych okrętów patrolowych typu Tae Pyung Yang (3000 t). Pierwszy z nich o numerze burtowym 2016 został zamówiony w 2016 roku, w stoczni HHI i zostanie zwodowany w roku bieżącym Budowa drugiego o numerze burtowym 3017 rozpocznie się w tym roku i ma zaowocować wprowadzeniem go do linii w roku 2023. Wykonawca drugiej jednostki nie jest jeszcze wskazany lecz z wysokim prawdopodobieństwem będzie nim HHI. Budowa obu jednostek ma kosztować 90 mld wonów tj. około 75 mln USD.

Jednostki typu  Tae Pyung Yang są budowane od lat 90. ubiegłego wieku. Są to duże jednostki o długości 140 m., wyporności standardowej 3000 ton i pełnej 3850-4450 ton. Są one uzbrojone w jedną lub dwie armaty kalibru 40 mm lub 20 mm. Posiadają też hangar i lądowisko dla śmigłowca. Jednostki te mimo tak słabego uzbrojenia prezentują duży potencjał operacyjny i modernizacyjny, budowane są bowiem według standardów militarnych. Obecnie Korea wykorzystuje 12 okrętów tego typu oraz jeden zaadaptowany do roli jednostki szkolnej. Zaledwie jeden z tych okrętów służy obecnie w Dowództwie Wschodnim odpowiadającym z a akwen Morza Japońskiego.

W związku z 30 letnim okresem wprowadzania tych jednostek do służby trudno traktować je jako jednolity typ, którym nie są, ze względu na różnice w wyposażeniu, postęp technologiczny, niedostępność pierwotnych komponentów. W związku z tym jest to raczej klasa okrętów niż jednorodny typ. Niemniej jednak okręty te z racji swej wielkości są w zasadzie zakamuflowanymi fregatami co jest typowe dla demokracji tego regionu takich jak Japonia czy właśnie Korea Południowa, gdyż okręty ich Coast Guard’ów stanowią naturalny zapas mobilizacyjny flot wojennych.

Podpis: TW