Jak donosi portal UNSI News, korporacja Lockheed Martin poinformowała 23 maja US Navy, że jej zmodernizowany okręt typu LCS Freedom nie będzie brał udziału w przetargu na fregatę rakietową nowej generacji FFG(X). Decyzja firmy podyktowana ma być przekonaniem, że Freedom w nowej wersji nie spełni wszystkich wymagań marynarki wojennej, a dalsze, dostosowawcze zmiany konstrukcyjne kosztowałyby zbyt dużo czasu i środków.

Koncern z Bethesdy nie rezygnuje jednak zupełnie z wartego wiele miliardów dolarów programu, jednak planuje skupić się nie na dostarczeniu całych okrętów a raczej na stworzeniu i integracji okrętowego systemu kierowania walką i niektórych pozostałych systemów pokładowych niezbędnych dla nowych jednostek.

 

– Dokonaliśmy przeglądu całego programu i oczywiście, biorąc pod uwagę niektóre rzeczy, które już się wydarzyły, które są poza zakresem programu – włączając w to zdefiniowanie naszego systemu kierowania walką COMBATSS 21, wywodzącego się z systemu Aegis; mamy system pionowego startu Mk-41; przetwarzania w obszarze zwalczania okrętów podwodnych; system zaawansowanej walki elektronicznej i integrację platformy. Po ewaluacji tych wszystkich obszarów zdecydowaliśmy o niekontynuowaniu uczestnictwa w programie jako główny wykonawca – powiedział Joe DePietro, wiceprezes Lockheed Martin ds. małych jednostek nawodnych i systemów okrętowych.

 

W zeszłym roku Lockheed Martin był jednym z 5 podmiotów, które otrzymały wart 15 mln dolarów amerykańskich kontrakt na stworzenie wstępnego projektu okrętu, który miał być oparty właśnie o okręt typu LCS Freedom. Pozostałe firmy, którym przyznano kontrakt na stworzenie wstępnego projektu to: Huntington Ingalls Industries, Austal USA, Fincantieri Marine i General Dynamics Bath Iron Works.

 

Niezależnie od tego kto wygra przetarg na nowe fregaty dla US Navy, Lockheed Martin będzie poważnie zaangażowany w jego realizację jako poddostawca kluczowych systemów, zwłaszcza wspomnianego systemu kierowania walką COMBATSS 21 oraz systemu pionowego wystrzeliwania pocisków rakietowych.

 

Amerykańska marynarka wojenna planuje dokonać wyboru finalnego projektu FFG(X) i podpisać kontrakt z wykonawcą jeszcze w 2020 roku.

Podpis: km