Okręty typu LMS Batch 2 nie będą budowane we współpracy z chińskim wykonawcą serii pierwszej, lecz ich dostawca zostanie wyłoniony w nowym postępowaniu przetargowym.

Ogłoszona decyzja o rozpoczęciu nowego postępowania na dostawę LMS oznacza, że malezyjski program zastąpienia obecnie użytkowanych okrętów tylko 5 typami nowych jednostek nie zostanie zrealizowany w tym kształcie. Oryginalne plany dotyczyły budowy 18 LMS, a pierwsza ich grupa została zamówiona w chińskiej stoczni China Shipbuilding & Offshore International Company. Oferent ten deklarował budowę pierwszej pary w Chinach a drugiej pary w Malezji u lokalnego partnera. Problemy z transferem technologii oraz potrzeba redukcji kosztów spowodowały zmianę decyzji i przeniesienie budowy całej serii do Chin. Ta decyzja była być może przygotowaniem do zmiany wybranego projektu i partnera, jaką obecnie możemy zaobserwować.

W obecnym postępowaniu Malezja otrzymała oferty 5 stoczni i są to:

  • niemiecka Fassmer z OPV o długości 70,2 m.;
  • holenderski Damen z OPV o długości 68 m.;
  • amerykańska Swift z OPV o długości 70,7 m.;
  • malezyjska Preston z OPV o długości 70 m.;
  • malezyjsko-holenderskie joint venture Destini-Damen z OPV o długości 83 m..

Z wstępnych danych proponowanych jednostek wynika, że będą one miały wymiary zbliżone do typu Keris czyli LMS Batch 1 (o wyporności 700 ton), za wyjątkiem ostatniej z propozycji opartej na budowanym dla  Malaysian Maritime Enforcement Agency typie Damen 1800 o wyporności 1890 ton. Ich uzbrojenie ma być typowe dla OPV i składać się z armaty kalibru 30-40 mm i wkm.

Podpis: Tomasz Witkiewicz