Ogłoszona decyzja o rozpoczęciu nowego postępowania na dostawę LMS oznacza, że malezyjski program zastąpienia obecnie użytkowanych okrętów tylko 5 typami nowych jednostek nie zostanie zrealizowany w tym kształcie. Oryginalne plany dotyczyły budowy 18 LMS, a pierwsza ich grupa została zamówiona w chińskiej stoczni China Shipbuilding & Offshore International Company. Oferent ten deklarował budowę pierwszej pary w Chinach a drugiej pary w Malezji u lokalnego partnera. Problemy z transferem technologii oraz potrzeba redukcji kosztów spowodowały zmianę decyzji i przeniesienie budowy całej serii do Chin. Ta decyzja była być może przygotowaniem do zmiany wybranego projektu i partnera, jaką obecnie możemy zaobserwować.
W obecnym postępowaniu Malezja otrzymała oferty 5 stoczni i są to:
- niemiecka Fassmer z OPV o długości 70,2 m.;
- holenderski Damen z OPV o długości 68 m.;
- amerykańska Swift z OPV o długości 70,7 m.;
- malezyjska Preston z OPV o długości 70 m.;
- malezyjsko-holenderskie joint venture Destini-Damen z OPV o długości 83 m..
Z wstępnych danych proponowanych jednostek wynika, że będą one miały wymiary zbliżone do typu Keris czyli LMS Batch 1 (o wyporności 700 ton), za wyjątkiem ostatniej z propozycji opartej na budowanym dla Malaysian Maritime Enforcement Agency typie Damen 1800 o wyporności 1890 ton. Ich uzbrojenie ma być typowe dla OPV i składać się z armaty kalibru 30-40 mm i wkm.
Podpis: Tomasz Witkiewicz