Zapraszamy Państwa do zapoznania się z informacją na temat aktualnych wydarzeń w ramach realizacji projektu “Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m”.

Postęp prac

  • pogłębiarka Vox Amalia pracuje w kilometrażu KM 29 – 35 oraz KM 35 – 50,
  • pogłębiarka Scheldt River pracuje w kilometrażu KM 29 – 54; pod koniec grudnia zastąpi ją pogłębiarka ssąco-refulująca nasiębierna, TSHD Meuse River, • pod koniec grudnia pracę na torze wodnym rozpocznie specjalistyczny ponton Jetsed, przeznaczony do wyrównywania powierzchni dna i powierzchni skarp podwodnych,
  • rurociąg prowadzący do W28 został przełożony do W22, urobek jest obecnie transportowany przez obydwie rury na W22,
  • wydobyto i odłożono na W22 i W28 już łącznie ok. 12 mln metrów sześciennych refulatu,
  • ponton rozpraszający HAM 1208 pracuje ponownie przy usypywaniu wyspy W22,
  • Ostrów Grabowski – trwają prace związane ze ścinaniem cypla półwyspu i przebudową obrotnicy dla statków (jednostki Wenda i Kraken) do średnicy 362 m i głębokości 12,5 m (wcześniejsze parametry: średnica 280 m i głębokość 10,5 m),
  • trwają prace związane ze zmianą systemu zasilania znaków nawigacyjnych i przekładaniem kabli światłowodowych,
  • dobiegają końca prace związane z oczyszczaniem toru z mniejszych elementów potencjalnie niebezpiecznych.

Warunki żeglugi

Wprowadzony został obowiązkowy pilotaż dla statków o długości powyżej 50 m, na odcinku od I Bramy Torowej do portu w Szczecinie (Komunikat nr 14 Kapitana Portu Szczecin), rozszerzono także zapis § 56.9 Przepisów Portowych (Komunikat nr 16 Kapitana Portu Szczecin). W związku z rozbiórką odcinka gazociągu DN500, na km 44,460 TWŚ-S od 21 do 22 grudnia został zamknięty akwen o promieniu 500 m na tym kilometrze toru (Komunikat nr 19 Kapitana Portu Szczecin). Prace te nie są prowadzone przez Urząd Morski, w ramach modernizacji toru wodnego do głębokości 12,5 m, tylko w ramach osobnej inwestycji, realizowanej przez GAZ-SYSTEM S.A. Aktualną informację o bieżących pracach wszystkich jednostek wykonawcy na danym kilometrze toru otrzymują codziennie e-mailem m.in. służby kapitanatów portów, dyspozytorzy portu i piloci morscy. Wszystkich użytkowników akwenu prosimy jednocześnie o śledzenie zakładki „Bezpieczeństwo morskie – warunki żeglugi” na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie publikowane są komunikaty kapitanów portów oraz aktualne ostrzeżenia nawigacyjne. W szczególności, prosimy o zwrócenie uwagi na Komunikat nr 4 Kapitana Portu Trzebież wraz z mapami, dotyczący zamknięcia określonych akwenów dla rybołówstwa i żeglugi, w związku z toczącymi się pracami pogłębiarskimi.

Źródło: Urząd Morski w Szczecinie