Morawiecki: rozbudowa portu w Gdańsku zwiększy możliwości przeładunkowe o 1,5 mln TEU [OPIS]
![Morawiecki: rozbudowa portu w Gdańsku zwiększy możliwości przeładunkowe o 1,5 mln TEU [OPIS]](https://portalstoczniowy.pl/wp-content/uploads/2021/07/Morawiecki.gif)
Nowe możliwości przeładunkowe w porcie w Gdańsku zwiększą się o 1,5 mln TEU, to zasadnicze zwiększenie potencjału – powiedział w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki podczas ogłoszenia wyników postępowania na budowę nowego terminalu.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. ogłoszono w poniedziałek wyniki postępowania konkursowego, mającego na celu wyłonienie dzierżawcy lub dzierżawców terenów, które powstaną w wyniku zalądowienia obszaru morskiego, znajdującego się w granicach administracyjnych portu. Port Gdańsk postępowanie to ogłosił we wrześniu 2020 r.
W artykule
Komisja konkursowa przyjęła ofertę DCT Gdańsk S.A.
Dzięki budowie nowego terminalu Baltic Hub 3, na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych – PAP) do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
W ramach inwestycji, której wartość wynosi ok. 2 miliardów złotych, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.
Rozpoczęcie budowy nowego terminala zaplanowano na drugą połowę 2022 r., a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 r.
Dodatkowo, w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów.
„Ten trzeci etap rozbudowy portu, kolejny terminal wraz z czwartym, który już na horyzoncie widnieje, to znakomita szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć różnych kolejowych, drogowych, morskich szlaków, która doprowadzi do zwiększenia potencjału przeładunkowego i zwiększenia zainteresowania Polską jako hubem logistycznym tej części Europy” – powiedział premier na konferencji prasowej w siedzibie Portu Gdańsk.
Morawiecki podkreślił, że miejsca pracy w portach są wysokopłatne, a rozbudowa portu w Gdańsku to wzrost wynagrodzeń, ale też zysków polskich firm. „Małe polskie firmy się umiędzynaradawiają, wychodzą na zewnątrz, poznają najlepsze praktyki stosowane przez światowych gigantów i dzięki temu coraz bardziej ekspandują, eksportują i o to właśnie chodzi w rozwoju gospodarczym” – stwierdził premier.
Premier podkreślił, że korzyści z projektu w gdańskim porcie będą ogromne. W jego opinii, „nie tylko Trójmiasto, ale i całe Pomorze, i cała Polska będą korzystać z rozwoju przemysłu morskiego tutaj nad Bałtykiem”.
Jak mówił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, Krajowy Plan Odbudowy i tzw. Polski Ład zawierają ogromne środki inwestycyjne dla polskich portów, wyzwanie w postaci utworzenia hubu przeładunkowego i przekierowanie do polskich portów potoków towarów, oraz podniesienie przeładunków do 150 mln ton rocznie „dziś staje się realne”.
Gróbarczyk stwierdził, że 100 mln ton przeładowane w polskich portach w 2020 r. „ugruntowało naszą sytuację w gospodarce światowej”. Jak dodał, również w 2021 r. granica 100 mln to na pewno będzie „znacznie przekroczona”.
Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys przypomniał, że prawie przed trzema latami PFR razem ze swoimi partnerami zainwestował w terminal DCT Gdańsk. „To był bardzo dobry okres rozwoju tego portu jako największego już teraz hubu na Bałtyku, jeśli chodzi o kontenery i 15. terminala kontenerowego w Europie” – wskazał Borys.
Dodał, że aspiracje są większe. „Dzisiejszą inwestycją chcemy o ponad jedną trzecią zwiększyć możliwości przeładunkowe terminala DCT z niecałych 3 mln TEU do ponad 4,5 mln. Chcemy też przede wszystkim umożliwić, by na tym terminalu obsługiwane były największe statki pływające po morzach o zdolności przeładunkowej ponad 18 tys. TEU. To pozwoli jeszcze bardziej zwiększyć atrakcyjność Polski na światowej mapie transportu morskiego i uczynić tę infrastrukturę jeszcze bardziej konkurencyjną” – stwierdził szef PFR.
Wskazał, że inwestycja ma być ukończona za trzy lata. „Wtedy chcemy dołączyć do grona 10 największych portów kontenerowych w Europie. Ma to olbrzymie znaczenie dla całej polskiej gospodarki i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, dla których oznacza to szybszy transport towarów i niższe koszty” – powiedział Borys.
„Chcemy być portem pierwszego wyboru dla towarów 590. Chcemy otworzyć okno na świat i dać szansę wszystkim podmiotom, które zaczynają myśleć globalnie. Chcemy być portem pierwszego wyboru również dla naszych południowych sąsiadów. Ten strumień ładunków, który do tej pory płynął z zachodu na wschód, chcemy odwrócić. Chcemy, żeby właśnie z północy na południe zasilać naszych południowych sąsiadów, a jednocześnie nie zapominać o tym, co dzieje się na północy Morza Bałtyckiego” – mówił prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.
DCT Gdańsk jest obecnie największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. Został uruchomiony w 2007 r. Jego roczna zdolność przeładunkowa wynosiła wówczas 500 tys. TEU. Dziś może rocznie przeładować ponad 3 mln TEU. W kwietniu 2021 r. spółka poinformowała, że od momentu otwarcia w 2007 r. DCT Gdańsk przeładował 15 milionów TEU.
W marcu 2019 r. 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk) nabyło konsorcjum Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.), globalnej singapurskiej grupy portowej PSA (40 proc.) i zarządzającej funduszami IFM Investors (30 proc.). Wartość transakcji wyniosła ponad 5 mld zł. Sprzedającym udziały w DCT Gdańsk był fundusz Global Infrastructure Fund II, zarządzany przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także fundusze MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super.
Państwowa Grupa PFR skupia instytucje finansowe oferując instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych.
PSA jest globalną grupą portową, posiadającą ponad 50 przybrzeżnych, kolejowych i śródlądowych terminali w 17 krajach, w tym m.in. w Singapurze i Antwerpii.
IFM Investors to założona ponad 20 lat temu globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi o wartości 82 miliardów dol. (na dzień 31 grudnia 2018 r.). Jest własnością 27 australijskich funduszy emerytalnych, a jej inwestycje są ściśle powiązane z interesami inwestorów.
Autor: Robert Pietrzak/PAP
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.