Morświn / Portal Stoczniowy

1. Regionalna Baza Logistyczna w Wałczu ogłosiła wynik przetargu na usługę zintegrowanego wsparcia technicznego dla zdalnie kierowanego pojazdu podwodnego Morświn, jednorazowego systemu niszczenia min Głuptak oraz ochraniacza pępowiny w latach 2018 i 2019 zgodnie z wymaganiami technicznymi.

Wygrało go, składając jedyną ofertę, Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. Postępowanie w tej sprawie 1.RBLog ogłosiła w połowie września bieżącego roku. Koszt usługi określono na 3,3 mln zł. Oba podwodne roboty wchodzą w skład wyposażenia przeciwminowego naszego najnowszego niszczyciela min ORP Kormoran projektu 258. Trafią również na parę okrętów seryjnych tego typu – Albatrosa, budowanego od 18 września tego roku, i Mewę.

Zobacz też: Novatek: gazowiec LNG przeszedł Północną Drogę Morską i dotarł do Chin.

System głębinowy Morświn jest rozwinięciem koncepcji Ukwiała, dobrze sprawdzonego pojazdu klasy ROV (Remote Operated Vehicle), stosowanego na starszych jednostkach przeciwminowych projektu 206FM (Mewa, Czajka i Flaming), ale ze względu na daleko idące zmiany nie można go nazwać jego modernizacją. Zasadniczą wadą Ukwiała była za mała moc napędu uniemożliwiająca działanie w prądzie wodnym i przed dziobem okrętu w ruchu. Uwidoczniła się ona w czasie misji niszczycieli min projektu 206FM w stałych zespołach NATO poza Bałtykiem, dla którego projektowano pojazd. W Morświnie usunięto te wady. Zasadniczym jego zadaniem jest transport w rejon wcześniej wykrytego – na przykład sonarem kadłubowym lub sonarem na pojeździe Saab Double Eagle Mk III – obiektu przeznaczonego do zniszczenia przy użyciu odpalanych zdalnie ładunków wybuchowych Toczek A i B oraz prace podwodne, do których wyposażono go w ramię z chwytakiem. Bezpieczne podejście do celu umożliwia mu sonar czołowy BlueView i kamery – wysokiej czułości firmy Kongsberg oraz nawigacyjna ZTG CMTM. Morświn może działać na głębokościach od od 5 do 200 m. Jest on połączony z okrętem pępowiną, za pośrednictwem której jest zasilany, jak też sterowany przez operatora przy konsoli. Może to być konsola wynośna, bądź konsola zintegrowanego systemu walki. W przypadku Kormorana jest to system SCOT, opracowany przez gdyński Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. Pojazd z modułem roboczym ma wymiary zewnętrzne 1,5 x 0,90 x 072 m i masę około 240 kg. Zasięg limitowany długością pępowiny i warunkami hydrologicznymi wynosi do 400 m.

Zobacz też: Kolejny przetarg na naprawę wyposażenia okrętu ORP Orzeł do kosza.

Drugi z pojazdów – Głuptak – jest stosowany w przypadku, gdy likwidacja celu może stanowić zagrożenie dla nurków, Morświna, lub okrętu. Jego przeznaczeniem jest ostateczna identyfikacja i neutralizacja obiektów niebezpiecznych w toni, zalegających na dnie, częściowo zagrzebanych w mule i ukrytych za przeszkodami terenowymi, w przedziale głębokości od 5 do 200 m. Niestety, misje Głuptaków są samobójcze, bowiem ulegają one zniszczeniu wraz z obiektem ataku. Do tego zadania wyposażono je w obrotowe głowice zawierające kumulacyjny ładunek bojowy z zapalnikiem, kamerę TV, sonar i dwa emitery promieni światła laserowego pozwalające na precyzyjne celowanie kierunkiem działania strumienia kumulacyjnego. Głuptak to świetne narzędzie do zwalczania min w trudnych sytuacjach, do tego już wprowadzone do uzbrojenia Marynarki Wojennej RP. Niestety, ma poważną wadę – cenę. Koszt zakupu pojazdu w wersji bojowej wraz z ładunkiem kumulacyjnym według umowy z 2016 roku wynosi około 350 tys. zł. Podobne systemy są używane także przez inne floty NATO.

Zobacz też: tkMS wygrywa wyścig po kontrakt na fregaty rakietowe dla Egiptu. Umowa podpisana.

We wrześniu bieżącego roku 1.RBLog zawarła też umowę na wsparcie logistyczne innego pojazdu bazującego na Kormoranie. Chodzi o głębokowodnego, autonomicznego Hugina 1000RM, produkcji Kongsberga. Służy on do wstępnego rozpoznania akwenu i Wówczas kontrakt wartości 3,5 mln zł przypadł firmie Megmar Logistics & Consulting Sp. zo.o. z Kutna. Obecnie 1.RBLog planuje podpisać umowę na zapewnienie usługi zintegrowanego wsparcia logistycznego dla zainstalowanych na Kormoranie stacji hydrolokacyjnych typów SHL-101/TM (kadłubowa) oraz SHL-300 (na pojeździe podwodnym Saab Double Eagle Mk III) w latach 2018, 2019 i 2020, zgodnie z Wymaganiami Technicznymi, w tym dostawy elementów zestawu części zamiennych, narzędzi specjalistycznych, materiałów eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej oraz szkolenia.

Podpis: tg

Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.