Fot. Fincanterieri

System sanitacji „Safe Air” powstał przy współpracy włoskiego przedsiębiorstwa stoczniowego Fincantieri z laboratorium wirusologicznym Międzynarodowego Centrum Inżynierii Genetycznej i Biotechnologii (ICGEB) wiodącego instytutu badawczego z siedzibą w Trieście we Włoszech. „Safe Air” połączy ze sobą technologię lamp UV-C (promieni ultrafioletowych typu C) z systemem klimatyzacji. Innowacja polega na tym, że strumień powietrza będzie wypromieniowany u źródła – światłem o krótkiej fali uderzające w cząsteczki organiczne. Działanie to zapobiegnie cyrkulacji zamieszczeni powietrza m.in. wirusów, pleśni, bakterii.

Novum ma istotne znaczenie zwłaszcza w dobie pandemii koronawirusa. MSC Cruises jako pierwsza duża linia powróciła na morze z nowym, rygorystycznym protokołem bezpieczeństwa zatwierdzonym przez liczne organy państwowe i regionalne po globalnym zamknięciu branży w marcu w wyniku wybuchu globalnej pandemii na lądzie. Protokół ten znacznie wykraczał poza wytyczne władz, a MSC Cruises wyznacza w ten sposób nowe standardy dla branży wycieczkowej. Priorytetem są testy. Testy te podzielono na trzy kompleksowe etapy: po pierwsze kontrola temperatury, po drugie wypełnienie osobistego kwestionariusza stanu zdrowia, po trzecie wreszcie wykonanie wymazu z antygenem COVID-19. Dopuszczenie załogi do pracy na statku uzależnione jest nawet do trzech negatywnych wyników testu.

Podwyższono również standardy warunków sanitarnych panujących na statku. Dotyczy ono wielu aspektów m.in. „bąbelkowych” wycieczek brzegowych, obowiązku noszenia maseczki zasłaniających nos i usta, utrzymywanie społecznego dystansu, doposażenie medyczne na pokładzie

MSC Cruises powołał przy tym grupę ekspertów Blue-Ribbon COVID-19. Grupę tą zasilają szanowani na całym świecie wysoko wykwalifikowani specjaliści ds. usług medycznych, zdrowia publicznego, kanalizacji, usług hotelarskich, ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, innych systemów inżynierii okrętowej, technologii informacyjnej i logistyki. Rolą powołanej grupy jest stałe monitorowanie sytuacji i przeglądanie protokołu MSC Cruises po to by zapewnić linii skuteczne działanie w walce z covid-19.

Protokół został zaprojektowany przez wewnętrznych specjalistów MSC Cruises w zakresie usług medycznych, zdrowia publicznego i kanalizacji, usług hotelarskich, ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, innych systemów inżynierii okrętowej, technologii informacyjnej i logistyki.

Protokół obowiązuje od 16 sierpnia, kiedy MSC Grandiosa wznowił rejsy po zachodniej części Morza Śródziemnego. Odbyła już ósme udane i bezpieczne rejsy dla tysięcy gości, a 19 października dołączyła do niej MSC Magnifica z rejsami po zachodnim i wschodnim basenie Morza Śródziemnego.

MSC Cruises jako pierwszy operator zainstaluje tę nową i zaawansowaną technologię na pokładzie statku MSC Seashore – pierwszym z dwóch statków klasy „Seaside Evo”. MSC Seashore budowany jest w stoczni Monfalcone należącej do firmy Finacantieri i będzie największym i jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie statków wycieczkowych, jakie kiedykolwiek zbudowano we Włoszech.

Podobnie jak w przypadku wszystkich nowo budowanych statków MSC Cruises, MSC Seashore – który ma wejść do użytku w 2021 roku – będzie również zawierał niektóre z najnowszych dostępnych technologii i rozwiązań zmniejszających jej wpływ na środowisko.

Dotyczą one w szczególności najnowocześniejszy system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz system zaawansowanego oczyszczania ścieków (AWT) nowej generacji. Systemy SCR redukują emisje tlenków azotu (NOx) o 90 procent dzięki zaawansowanej technologii aktywnej kontroli emisji. Podczas gdy systemy AWT poddają ścieki kompleksowemu procesowi oczyszczania i bardzo dokładnej filtracji, która przekształca je w wodę o jakości zbliżonej do wody wodociągowej.

MSC Seashore zostanie również wyposażony w możliwość zasilania statku z lądu, co pozwoli statkowi łączyć się z lokalnymi sieciami elektroenergetycznymi podczas postoju, co dodatkowo ograniczy emisje do powietrza.

MSC Seashore ma wprowadzić nowe standardy w branży. O tym czy rzeczywiście tak się stanie dowiemy się prawdopodobnie w przyszłym roku.

Podpis: ACK