Navantia fregata F110 / Portal Stoczniowy

21 stycznia ministerstwo obrony Hiszpanii poinformowało o swojej decyzji dotyczącej rozpoczęcia budowy pięciu fregat rakietowych nowego typu przez krajową grupę stoczniową Navantia. Jednostki należące do typu F110 to okręty najnowszej generacji. Do służby mają wchodzić w ciągu całej przyszłej dekady, zastępując ponad 30-letnie fregaty typu Santa Maria.

Kontrakt na budowę fregat, w należącej do Navantii stoczni w Ferrol na terenie północno-zachodniego regionu Galicja,  został zaaprobowany przez hiszpańskie ministerstwo obrony w grudniu ubiegłego roku. Przewiduje on budowę w sumie pięciu jednostek, przy czym budowa pierwszej ma rozpocząć się już w maju tego roku. Pierwszy okręt do służby wejdzie ona w roku 2025. To dość długo, jednak nie bez znaczenia jest tutaj fakt, że mamy do czynienia z jednostką prototypową. Ostatni z okrętów ma rozpocząć działania operacyjne sześć lat później – w 2030 lub 2031 roku. Koszt całej inwestycji szacowany jest dzisiaj na 4,3 mld euro.

Zakup jest zwieńczeniem wieloletnich prac, mających na celu zastąpienie sześciu fregat typu Santa Maria (typ F80), które służą od drugiej połowy lat 80. i są de facto fregatami typu Oliver Hazard Perry, tyle, że zbudowanymi w Hiszpanii. Nowe jednostki typu F110 mają cechować się zdolnością do wykonywania zadań różnego typu, w tym zwalczania okrętów podwodnych, celów nawodnych i obrony powietrznej – podczas konfliktów o niskim i wysokim natężeniu. Okręty mają zaplanowany cykl życiowy na 40 lat (z remontem MLU w latach 50.). Okręty będą przystosowane do bardzo szerokiej współpracy z systemami bezzałogowymi. Inną ich zaletą będzie system AEGIS, zapewniający zdolność do efektywnego rażenia celów powietrznych. Nie jest to jednak nowość dla Hiszpanów, którzy w latach 2002-2012 wprowadzili do służby pięć fregat przeciwlotniczych z systemem AEGIS typu F100 ( 5800-6400 t wyporności), nazywanych także typem Álvaro de Bazán  od nazwy pierwszej ukończonej jednostki i klasyfikowanych niekiedy jako niszczyciele.

Może Cię zainteresować:

Marynarka wojenna Rosji w 2018 roku: powolna modernizacja, poważne problemy technologiczne [ANALIZA]

Marynarka wojenna Rosji w 2018 roku: powolna modernizacja, poważne problemy technologiczne [ANALIZA]

21 stycznia ministerstwo obrony Hiszpanii poinformowało o swojej decyzji dotyczącej rozpoczęcia budowy pięciu fregat rakietowych nowego typu przez krajową grupę stoczniową Navantia. Czytaj dalej

Po raz pierwszy oznaczenie F110 w odniesieniu do nowego typu fregaty zastosowano wobec projektu okrętu stworzonego w układzie trimaranu i z wyraźnym i cechami stealth, który przywodził na myśl amerykańskie niszczyciele typu Zumwalt. Okręty te miały wejść do służby na początku bieżącej dekady, ale – podobnie jak w przypadku amerykańskiego odpowiednika – ich program został zawieszony z przyczyn finansowych.

Obecny projekt F110 jest dużo bardziej „konserwatywny”, co także można skomentować jako pójście drogą podobną do amerykańskiej. Stany Zjednoczone bowiem poprzestały na budowie zaledwie trzech Zumwaltów i obecnie zadowalają się produkcją kolejnych generacji bardziej klasycznych niszczycieli typu Alreigh Burke, które od poprzedników różnią się przede wszystkim instalowanymi systemami łączności, uzbrojenia, sensorami i elektroniką.

Może Cię zainteresować:

Nieoficjalnie: rusza zmodyfikowany program Miecznik. Dotyczy wielozadaniowych fregat rakietowych

Nieoficjalnie: rusza zmodyfikowany program Miecznik. Dotyczy wielozadaniowych fregat rakietowych

21 stycznia ministerstwo obrony Hiszpanii poinformowało o swojej decyzji dotyczącej rozpoczęcia budowy pięciu fregat rakietowych nowego typu przez krajową grupę stoczniową Navantia. Czytaj dalej

Hiszpańskie resort obrony powierzyło zaprojektowanie zintegrowanego masztu dla nowego okrętu jeszcze w grudniu 2011 roku firmom Indra Sistemas i Navantia. Przeznaczono na to budżet wysokości 2 mln euro. Z kolei stworzenie projektu okrętów F110 zostało zatwierdzone w sierpniu 2015 roku, kiedy to zaaprobowano budżet na fazę rozwojową tego projektu w wysokości 135,3 mln euro. Zakładano wówczas, że prace zostaną przeprowadzone w latach 2015-2020, co oznacza że program rozwojowy nie odnotowuje opóźnień. Prace te miały zaowocować ukończeniem trzech programów: opracowania sensorów i ich integracji z masztem nadbudówki głównej, włączeniem nowych funkcjonalności do systemu dowodzenia SCOMBA oraz systemów uruchamiania i sterowania systemów rakietowych. W czerwcu 2018 roku Departament Stanu USA zaaprobował ewentualną sprzedaż Hiszpanii pięciu systemów AWS (AEGIS Weapons Systems) za cenę 860,4 mln dolarów wraz z towarzyszącym pakietem logistycznym.

Może Cię zainteresować:

Amerykanie krytycznie o modułowej fregacie typu Iver Huitfeldt

Amerykanie krytycznie o modułowej fregacie typu Iver Huitfeldt

21 stycznia ministerstwo obrony Hiszpanii poinformowało o swojej decyzji dotyczącej rozpoczęcia budowy pięciu fregat rakietowych nowego typu przez krajową grupę stoczniową Navantia. Czytaj dalej

W efekcie mają powstać okręty o wyporności 6 100 ton, długości 145 m, szerokości 18 m i zanurzeniu 5 m. Ich prędkość maksymalna ma przekraczać 35 węzłów, a załoga ma liczyć 150 osób. Okręty będą też zdolne do operowania przez 240 dni i pozostawania w wysokiej dyspozycyjności przez 18 miesięcy z rzędu. Każdy okręt zostanie wyposażony w nowy radiolokator pracujący w paśmie S, system AEGIS,  automatyczną armatę kalibru 127 mm, dwa działka 30 mm, pociski woda-woda RGM-84 Harpoon, pociski woda-powietrze Raytheon RIM-162 ESSM Block 2 Evolved Sea Sparrow w 16-prowadnicowej wyrzutni. Pokład lotniczy będzie mógł przyjmować śmigłowiec typu SH-60 Seahawk albo NH90 oraz bezzałogowe statki powietrzne pionowego startu i lądowania.

Podpis: ms