Portal Stoczniowy

Biuro projektowe NED Project poinformowało, że przygotowuje projekt hybrydowego promu pasażersko-samochodowego, którego głównym paliwem napędowym będzie skroplony gaz ziemny LNG.

O zamiarze pozyskania czterech nowych promów hybrydowych zarządca komisaryczny Polskiej Żeglugi Morskiej Paweł Brzezicki poinformował dwa tygodnie temu. Brzezicki zapowiedział, że decyzja o budowie ma zapaść na przełomie czerwca i lipca br.

Zarządca PŻM powiedział w maju, że promy będą mierzyć pond 200 m długości i każdy z nich będzie zabierał na pokład ponad 600 osób.

Użytkownikiem promów ma być należący do PŻM armator Unity Line. Statki mają w przyszłości pływać pomiędzy Świnoujściem i szwedzkim Trelleborgiem.

Firma projektowa podkreśla, że nowoczesne promy mają wyznaczyć nowe standardy w zakresie ekologicznej żeglugi na Morzu Bałtyckim. W projekcie bierze także udział fińska grupa technologiczna Wärtsilä.

Nowe statki będą spełniać standardy klasy Ystad Max.

„Proponowane rozwiązania technologiczne mają na celu maksymalizację ekonomicznej rentowności inwestycji dla armatora, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z obowiązującymi i przyszłymi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska, określonymi przez międzynarodowe organy regulacyjne”, biuro NED Project podało w komunikacie.

Prezes Zarządu NED Projcet Zbigniew Szyca podkreśla, że firma jest także członkiem konsorcjum, które przygotowuje innowacyjny projekt promu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Nowe promy dla Unity Line, spółki zależnej Polskiej Żeglugi Morskiej, mają być napędzane przez cztery silniki hybrydowe Wärtsilä W6L50DF. Paliwem głównym będzie LNG, a energia elektryczna ma pochodzić z czterech zamontowanych na statkach generatorów wiatrowych.  Generatory będą ładować akumulatory podczas cumowania statków. Będą mogły one również pracować podczas rejsu, nie wpływając na prędkość statku.

Pozyskanie nowych promów to element planu rozwoju floty PŻM. Polska Żegluga  Bałtycka planuje także rozbudowę floty towarowej oraz uruchomienie połączenia morskiego pomiędzy Świnoujściem i południową Anglią.

Podpis: tz