Foto. 8. FOW

Grupa Nurków Minerów 13. Dywizjonu Trałowców we wtorek, 16 czerwca, przeprowadziła operację neutralizacji blisko 1000 kg miny morskiej typu GC znalezionej w pobliżu portu w Gdyni. Z kolei w środę, 17 czerwca, nurkowie z 12. Dywizjonu Trałowców po raz kolejny oczyścili tor wodny Szczecin-Świnoujście z dwóch obiektów zawierających w sobie blisko 600 kg materiału wybuchowego.

Neutralizacja w Gdyni

Do akcji zaangażowano załogi niszczycieli min ORP Kormoran i ORP Flaming oraz przede wszystkim specjalistów od podwodnych zadań Grupy Nurków Minerów z 13. Dywizjonu Trałowców. Minę zamocowano do stropów i za pomocą pontonu wypornościowego uniesiono ok. 2 m nad dno. Następnie została ona przeholowana w toni wodnej do miejsca niszczenia, o głębokości zbliżonej do tej, na której dotychczas zalegała. Miejsce wyznaczono przy współpracy z Urzędem Morskim w Gdyni oraz Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. W celu minimalizacji ewentualnych skutków wybuchu na środowisko, w trakcie trwania akcji przeprowadzone zostało płoszenie ssaków morskich i ptaków przy pomocy mikro ładunków, szybkich łodzi motorowych oraz stacji hydrolokacyjnych z okrętów.

Unieszkodliwiony obiekt była to niemiecka mina morska typu GC, znaleziona przy wejściu południowym do portu w Gdyni. Zawierała w sobie materiał wybuchowy odpowiadający 1000 kg TNT.

Z uwagi na dużą masę ładunku wybuchowego oraz duży promień rażenia, konieczne było zamknięcie trójmiejskich plaż i wprowadzenie zakazu wchodzenia ludzi do wody. Działania Marynarki Wojennej RP realizowane były we współpracy z Urzędem Morskim w Gdyni, Miejskim Centrum Zarządzania Kryzysowego, jednostkami pływającymi UM oraz funkcjonariuszami pozostałych służb mundurowych z całego Trójmiasta.

Neutralizacja w Świnoujściu

W dalszym ciągu trwają czynności przygotowawcze do neutralizacji największej dotychczas znalezionej na torze wodnym Szczecin – Świnoujście, bomby lotniczej pochodzenia brytyjskiego potocznie zwanej Tallboy. W wyniku bardzo dokładnego przeszukania dna, w promieniu kilkuset metrów od Tallboy’a, natrafiono na kolejne duże pozostałości po II wojnie światowej.

W wyniku przeprowadzonych oględzin oraz po analizie zebranego materiału wykryte w wodzie obiekty sklasyfikowano jako: brytyjską lotniczą minę morską typu Mark VI oraz bombę głębinową WBD pochodzenia niemieckiego. Obiekty te zawierały w sobie blisko 600 kg materiału wybuchowego i znajdowały się w okolicy przeprawy promowej Karsibór, w niewielkiej odległości od Tallboy’a.

W operację zaangażowana była Grupa Nurków Minerów oraz załoga holownika H-6 z 12. Dywizjonu Trałowców. Nurkowie po raz kolejny z sukcesem zastosowali metodę deflagracji, w wyniku której korpusy obiektów zostały rozszczepione, a większa część materiału wybuchowego wypalona. Pozostałości zostały wysadzone metodą tradycyjną. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż była to już kolejna w ostatnich miesiącach skuteczna deflagracja przeprowadzona na pozostałościach po II wojnie światowej, wykonana w miejscu znalezienia. Wcześniej niewybuchy były poddawane deflagracji, ale na poligonach morskich lub w doraźnie wyznaczonych do tego celu strefach.

Źródło: 8 FOW