W Porcie Szczecin na nabrzeżach Czeskim i Słowackim rozpoczęło się pogrążanie gigantycznych stalowych rur, które wzmocnią przebudowywane nabrzeża. Prace w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” prowadzi sopocka grupa NDI. Umowa na roboty z ZMPSiŚ została podpisana w październiku ubiegłego roku, prace potrwają trzy lata.

Pierwsze stalowe rury o długości 21 metrów i przekroju fi 914 (0.914 m) zostały już pogrążone na nabrzeżu Czeskim. To na nich zostanie posadowione nowo budowane nabrzeże. Łączna długość przebudowywanego nabrzeża Czeskiego i Słowackiego wynosi nieco ponad 1000mb.   

– Zaczynamy pogrążanie rur, które posłużą do posadowienia nabrzeża – mówi Piotr Arabczyk dyrektor kontraktu z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac.  . – Rury pogrążane są za pomocą wibromłota. Na tej konstrukcji budowane będzie nowe nabrzeże, które posłuży do przeładunku towarów. To pierwszy etap budowy nabrzeża Czeskiego, w którym powstanie 316, 5 metra nabrzeża.

Docelowo rur o przekroju fi 914 i 813 zostanie zamontowanych aż 9600 ton. Każda z nich ma długość od 18 do 21 metrów. Prace na nabrzeżach Czeskim i Słowackim toczą się od jesieni ubiegłego roku. Oba nabrzeża zostaną rozebrane i ponownie wybudowane. Aktualnie trwa rozbiórka nabrzeża Czeskiego wraz z rampą ro-ro. Po drugiej stronie Kanału Dębickiego została wykonana także droga technologiczna, wraz z placami składowymi wzdłuż nabrzeża Norweskiego i Duńskiego.

W najbliższym czasie na nabrzeżu Czeskim rozpoczną się roboty branżowe, a także roboty przygotowujące pola odkładu na wyspie Ostrów Mileński.

– Pole odkładu na wyspie Ostrów Mieleński zaczniemy budować na przełomie kwietnia i maja. Posłuży ono do magazynowania całego urobku, który będzie czerpany z dna Kanału Dębickiego specjalnymi rurociągami – mówi Piotr Arabczyk dyrektor kontraktu z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac. – Prace czerpalne chcielibyśmy rozpocząć na koniec tego roku – dodaje Piotr Arabczyk

Wykonawca firma NDI, w ramach tej inwestycji przebuduje m.in. około 1000 metrów nabrzeży Czeskiego i Słowackiego, wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu nabrzeży i przystosowanie ich do głębokości technicznej 12,5 m. Wykonawca wybuduje także ponad 1080 metrów zupełnie nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego. W ramach projektu poszerzony zostanie także Kanał Dębicki do szerokości 200 m (obecnie 120 m), poprzez wybranie mas ziemnych na całym odcinku zachodniego brzegu Ostrowa Grabowskiego oraz pogłębienie basenu do głębokości technicznej 12,5 m. NDI wykonuje także budowę umocnienia dna z tzw. materaca betonowego, który zabezpieczy nabrzeża przed ruchem śrub okrętowych statków. Wykonane zostanie również pole odkładu urobku, które posłuży do składowania urobku wydobytego podczas robót czerpalnych, a do zagospodarowania będzie ok.  1,5mln m3.

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestorem projektu jest ZMPSiŚ, wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO.

DJI_0886
DJI_0895
DJI_0893
DJI_0887
DJI_0891
DJI_0896
DJI_0886 DJI_0895 DJI_0893 DJI_0887 DJI_0891 DJI_0896

Źródło: NDI