Na ostrodze mola rybackiego przy ul. Arkadiusza Rybickiego w Gdyni odbyła się uroczystość odsłonięcia pomnika budowniczego Portu Gdynia, inżyniera Tadeusza Wendy.

Monument mający prawie trzy metry wysokości, został odsłonięty w rocznicę rozpoczęcia budowy Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków, którą datuje się na 29 maja 1921 roku.

W przeddzień uroczystości odsłonięcia pomnika, z okazji jubileuszu 100. rocznicy mszy świętej, którą odprawił na brzegu morskim w Gdyni, kapelan Marynarki Wojennej, ks. Władysław Miegoń z udziałem wojskowej asysty honorowej w kościele pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy i św. Piotra Rybaka odprawiona została uroczysta msza święta, którą celebrował Dziekan Marynarki Wojennej – ks. kmdr Zbigniew Rećko. Po zakończonej mszy świętej uczestniczy uroczystości przeszli pod krzyż pamiątkowy na ul. Waszyngtona, gdzie odsłonięto tablicęupamiętniającą100. rocznicę mszy świętej celebrowanej przez bł. ks. Władysława Miegonia na rozpoczęcie budowy portu.

W uroczystościach uczestniczył m. in. Dowódca Garnizonu Gdynia – kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec, Dowódca Centrum Operacji Morskich – Dowódca Komponentu Morskiego wiceadmirał Krzysztof Jaworski, Prezydent Miasta Gdynia – Wojciech Szczurek oraz zaproszeni goście.

Tadeusz Wenda urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych na terenie Rosji. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. W roku 1918 przyjechał do Polski i objął stanowisko w Ministerstwie Robót Publicznych, które piastował do roku 1920. W tym samym roku wiceadmirał Kazimierz Porębski, szef Departamentu Spraw Morskich Ministerstwa Sprawa Wojskowych, zlecił inż. Wendzie wybranie miejsca na budowę przyszłego portu i wykonanie projektu.

Przyszedłem do przekonania, że jedynym i najlepszym miejscem do budowy portu jest dolina między tzw. Kępą Oksywską i Kamienną Górą. Ponieważ w tej dolinie leży, znana od dawna polskim letnikom nadmorskim wioska Gdynia, więc przyszłemu portowi nadano też nazwę Gdynia”- wspominał po latach Tadeusz Wenda. Budową zaprojektowanego przez siebie portu kierował do 1932 r., po czym został naczelnikiem Wydziału Techniczno-Budowlanego Urzędu Morskiego w Gdyni. W 1937 roku, w wieku 74 lat, odszedł na emeryturę pozostawiając Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku. Został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. Zmarł we wrześniu 1948 r. w Komorowie pod Warszawą.

pio-9649
pio-9598
pio-9593
pio-9572
pio-9833
pio-9595
pio-9558
pio-9661
pio-9804
pio-9846
pio-9360
pio-9782
pio-9709
pio-9556
pio-9561
pio-9649 pio-9598 pio-9593 pio-9572 pio-9833 pio-9595 pio-9558 pio-9661 pio-9804 pio-9846 pio-9360 pio-9782 pio-9709 pio-9556 pio-9561

Fot. kmdr ppor. Radosław Pioch/3 FO

Tekst: Sekcja Prasowa 3.FO