2 czerwca PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z SENER Marine na dostawę programu FORAN CAD/CAM mającego być narzędziem do prac projektowych m.in. w programie MIECZNIK.

Dostawcą systemu została prywatna hiszpańska firma SENER Marine założona w 1956 roku, oferująca zaawansowane technologicznie rozwiązania w dziedzinie oprogramowania i wsparcia procesów projektowania i konstrukcji statków i okrętów. SENER zatrudnia 2350 specjalistów w swoich ośrodkach w Argentynie, Australii, Belgii i Brazylii, Kanadzie, Katarze, Kolumbii, Korei Południowej, Chile, Chinach, ZEA, Hiszpanii, USA, Maroko, Meksyku, Polsce, Portugalii, Wielkiej Brytanii i RPA. Obrót firmy w 2019 roku wyniósł 433 mln euro.

W ramach zawartego z PGZ kontraktu SENER dostarczy PGZ system FORAN służący do:

  • projektowania kształtu kadłuba i wykonywania obliczeń teoretycznych (stateczność, niezatapialność);
  • projektowania konstrukcji na etapie wstępnym i produkcyjnym;
  • projektowania wyposażenia i systemów okrętowych;
  • rozmieszczania wyposażenia i uzbrojenia;
  • projektowania systemu elektrycznego.

System ten umożliwi też generowanie planów i rysunków technicznych potrzebnych w czasie budowy, eksploatacji i remontów okrętów i statków budowanych lub remontowanych w PGZ Stocznia Wojenna. SENER Marine będzie odpowiedzialny za wdrażanie, konserwację, szkolenia i lokalną pomoc techniczną związaną z eksploatacją systemu FORAN.

Według producenta system FORAN jest obecnie wykorzystywany w najnowszych projektach militarnych, m.in. w budowie brytyjskich SSBN typu Dreadnought, hiszpańskich OOP typu S-80+ oraz fregat: brytyjskich Type 26, kanadyjskich CSC, australijskich typu Hunter i hiszpańskich typu F110.

PGZ Stocznia Wojenna zakupiła najnowszą wersję systemu FORAN V80R 4.0, dostępną od 18 maja b.r. FORAN w wersji V80R 4.0, zawiera wiele nowych funkcji, które pozwalają na digitalizację procesów zachodzących w stoczni w tym projektowania i produkcji. Wersja V80R4.0 pozwala na wykorzystanie projektów opracowanych z zastosowaniem poprzednich wersji. Najważniejszą zmianą w stosunku do nich, jest zastosowanie nowego silnika graficznego pozwalającego na wizualizację wielu czynności i działań takich jak:

  • dynamiczne podświetlanie elementów;
  • kompatybilność z istniejącymi bibliotekami graficznymi;
  • nowe tryby wyświetlania;
  • tryb transparentny dla rzeczywistych granic;
  • tryb nawigacji zintegrowany z myszką;
  • tryb selektywny;
  • edytor plików preferencji użytkownika;
  • dostępność punktów przyciągania;

Nowe funkcje dostępne są we wszystkich modułach oprogramowania i obejmują między innymi na:

  • automatyczną generację stanu uszkodzeń dla stateczności w stanie uszkodzonym;
  • definicję współczynnika tarcia dla obliczeń dynamicznego wodowania;
  • zarządzanie statkami bliźniaczymi;
  • automatyczne upraszczanie importowanych modeli CAD;
  • nowe definicje kryteriów stateczności w stanie nieuszkodzonym i uszkodzonym dla jednostek specjalnych;
  • generowanie i podgląd sekwencji cięcia;
  • zarządzanie spoinami spawalniczymi;
  • generowanie i edycję izometrii;
  • projektowanie giętych elementów rurowych o zmiennym promieniu;
  • interaktywne porównanie tras dla kabli;
  • weryfikacja wydajności tras kablowych;
  • wykrywanie przepełnionych lub ciężkich odcinków tras kabli.

Zakup nowego oprogramowania przez PGZ Stocznię Wojenną jest istotnym krokiem na drodze do uzyskania zdolności do budowy nowoczesnych wielozadaniowych jednostek wojennych takich jak np. fregaty, zgodnie z najnowocześniejszymi standardami.

Podpis: Tomasz Witkiewicz/PGZ SW