Bunkrowanie LNG / Portal Stoczniowy

W trójmiejskich portach przeprowadzono operację komercyjnego bunkrowania ekologicznym paliwem LNG.  W ciągu ostatniego tygodnia do Gdyni i Gdańska zawinęły jednostki z „paliwem przyszłości”.  To pierwsze tego typu operacje w Polsce.

Bunkrowanie LNG w Polsce stało się faktem. Łącznie, w obu trójmiejskich portach, z czterech cystern do zbiorników statków „Fure Valo” i „Ireland” wtłoczono 72 tony paliwa LNG (42.800 Nm3).

Możliwość bunkrowania statków jednym z najczystszych paliw dostępnym na rynku pozycjonuje porty w Gdyni i Gdańsku jako kolejne „zielone porty” sieci bazowej TEN-T. Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, porty morskie  w Polsce zobligowane są do zapewnienia tego rodzaju usługi.

– Nasi eksperci wzięli udział w kilkudziesięciu spotkaniach, warsztatach i konferencjach podczas których, dzieli się wiedzą z zakresu LNG.  Ich profesjonalizm, zaangażowanie oraz wkład merytoryczny przyczynił się do powstania regulacji i procedur, z których dzisiaj korzystać mogą inni – komentuje Adam Meller,Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

– Polskie porty mają teraz swoje pięć minut. Prowadzimy ogromne programy inwestycyjne, pozyskujemy nowe kontrakty. Robimy to wszystko, by po pierwsze odpowiadać na bieżące potrzeby rynku, a po drugie przygotować się na to, co przyniesie przyszłość. Jednym z elementów tej przyszłości są właśnie jednostki napędzane skroplonym gazem ziemnym  – tłumaczy Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Może Cię zainteresować:

PGNiG od przyszłego roku chce zarabiać na bunkrowaniu statków LNG

PGNiG od przyszłego roku chce zarabiać na bunkrowaniu statków LNG

W trójmiejskich portach przeprowadzono operację komercyjnego bunkrowania ekologicznym paliwem LNG. W ciągu ostatniego tygodnia do Gdyni i Gdańska zawinęły jednostki z „paliwem przyszłości”. To pierwsze tego typu operacje w Polsce. Czytaj dalej

Oba porty do zasilania jednostek LNG przygotowywały się od dawna. Przeprowadzały ćwiczenia ratowniczo-górnicze, opracowywały procedury i regulacje, dzięki którym w tym miesiącu zostały przeprowadzone operacje bunkrowania.

Trójmiejskie porty wdrażając usługę bunkrowania LNG odpowiadają na potrzeby rynku, który z uwagi na obostrzenia wynikające z norm emisyjnych bardzo szybko zmienia stosowane w transporcie morskim technologie. LNG jako ekologiczne paliwo podczas spalania emituje do atmosfery mniej szkodliwych zanieczyszczeń niż np. węgiel. Kolejną zaletą LNG jest  możliwość skraplania gazu ziemnego w LNG, w wyniku czego jego objętość zmniejsza się około 600 razy, co prowadzi do zmniejszenia kosztów magazynowania i transportu tego gazu.

DCIM100MEDIADJI_0006.JPG

Statki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG coraz częściej opuszczają stocznie, co stanowi poważne wyzwanie dla portów w zakresie obsługi tych jednostek. Obecnie trójmiejskie porty zapewniają bunkrowania statków LNG sposobem autocysterna-statek. W przyszłości pojawi się również alternatywa w postaci mobilnego punktu bunkrowania w technologii ship-to-ship.

Źródło: Port Gdynia.