Brazylia Scorpene / Portal Stoczniowy

Zgodnie z zapowiedziami, pierwszy brazylijski okręt podwodny typu Scorpène S-40 Riachuelo zszedł na wodę 14 grudnia. Próby morskie okrętu mają się rozpocząć w przyszłym roku, a strona brazylijska zapowiada, że jednostka może znaleźć się w linii w 2020 roku, czyli w 11 lat po podpisaniu umowy z francuskim koncernem DCNS (obecnie Naval Group).

Wodowanie okrętu odbyło się na terenie kompleksu stoczniowego w Itaguai w pobliżu Rio de Janeiro. Jak już pisaliśmy, jeszcze niedawno planowano, że uroczystości weźmie udział prezydent Franci Emmanuel Macron, ale ostatecznie tak się nie stało.

S-40 Riachuelo to pierwszy z okrętów budowanych w ramach brazylijskiego programu PROSUB (Programa de Desenvolvimento de Submarinos), który zakłada pozyskanie czterech okrętów podwodnych typu Scorpène z napędem konwencjonalnym (dieslowo-elektrycznym) oraz jednego okrętu z napędem jądrowym. Program PROSUB formalnie wystartował w 2009 roku, kiedy podpisano umowę na budowę okrętów i transfer technologii przemysłowych do brazylijskiego przemysłu. Jako partnera zagranicznego Brazylijczycy wybrali francuski koncern stoczniowy DCNS (obecnie Naval Group), a w celu realizacji PROSUB zawiązano spółkę joint venture, w której udziały  mają Naval Group oraz brazylijska firma Odebrecht. Przyjęty model biznesowy gwarantuje Francuzom aż 60 proc. środków wydanych na realizację PROSUB.

Może Cię zainteresować:

Okręty podwodne Scorpene dla Polski bez rakiet manewrujących? Francuzi dementują

Okręty podwodne Scorpene dla Polski bez rakiet manewrujących? Francuzi dementują

Zgodnie z zapowiedziami, pierwszy brazylijski okręt podwodny typu Scorpène S-40 Riachuelo zszedł na wodę 14 grudnia. Próby morskie okrętu mają się rozpocząć w przyszłym roku, a strona brazylijska zapowiada, że jednostka może znaleźć się w linii w 2020 roku, czyli w 11 lat po podpisaniu umowy z francuskim koncernem DCNS (obecnie Naval Group). Czytaj dalej

Realizacja brazylijskiego programu PROSUB od samego początku nie idzie zgodnie z pierwotnymi założeniami. Choć umowa została podpisana w roku 2009, a prace związane z budową pierwszego okrętu miały ruszyć rok później, to jednak terminów tych nie udało się dotrzymać. Ostatecznie budowa pierwszego okręty typu Scorpène dla Brazylii ruszyła w 2011 roku we Francji, gdzie w należącej do Naval Group stoczni w Cherbourgu powstały sekcje pierwszej jednostki. Gotowe sekcje przetransportowano następnie do brazylijskiej stoczni, gdzie scalano i wyposażano kadłub okrętu.

W pracach nad budową pierwszej brazylijskiej Scorpène we Francji udział wzięli brazylijscy inżynierowie i stoczniowcy. Realizacja kontraktu w części dotyczącej transferu kompetencji i technologii rozpoczęła się w 2010 roku. Do francuskiego Cherbourg przyjechało ponad 250 brazylijskich stoczniowców oraz inżynierów marynarki wojennej. Pakiet transferowy obejmuje kompetencje w zakresie projektowania i budowy okrętów podwodnych oraz infrastrukturę przemysłową.

Wodowanie S-40 Riachuelo planowane było początkowo na rok 2016, ale – według mediów branżowych – Brazylijczycy zgłosili zastrzeżenia co do systemu wyciszenia okrętu.  Brazylijska Scorpène okazała się zbyt głośna nawet na wody oceaniczne i nie spełniała w tym zakresie wymagań określonych przez marynarkę Brazylii. Wprowadzono niezbędne poprawki, ale spowodowało to dwuletnie opóźnienie wodowania okrętu.

Może Cię zainteresować:

Brazylijskie Scorpène utknęły na mieliźnie. Pierwszy okręt zostanie zwodowany 9 lat po podpisaniu umowy

Brazylijskie Scorpène utknęły na mieliźnie. Pierwszy okręt zostanie zwodowany 9 lat po podpisaniu umowy

Zgodnie z zapowiedziami, pierwszy brazylijski okręt podwodny typu Scorpène S-40 Riachuelo zszedł na wodę 14 grudnia. Próby morskie okrętu mają się rozpocząć w przyszłym roku, a strona brazylijska zapowiada, że jednostka może znaleźć się w linii w 2020 roku, czyli w 11 lat po podpisaniu umowy z francuskim koncernem DCNS (obecnie Naval Group). Czytaj dalej

Program PROSUB trapią również problemy związane z finansowaniem. Całe przedsięwzięcie, obejmujące budowę pięciu okrętów podwodnych (czterech konwencjonalnych oraz jednego z napędem atomowym) oraz transfer technologii i budowę w Brazylii infrastruktury do produkcji i serwisowania jednostek, wyceniano na ok. 6,8 mld euro. Prawdopodobnie jednak kwota ta została mocno niedoszacowana już na etapie podpisywania umowy, ponieważ w lutym br. brazylijska prasa informowała, że do końca 2017r. program PROSUB pochłonął ponad 80 proc. zakładanego budżetu, choć żaden okręt nie zszedł wówczas jeszcze na wodę. W tle przewijają się również wątki możliwej korupcyjne, podjęte przez brazylijska prasę.

Brazylijskie media podały, że aby finansowo domknąć program, tamtejsza marynarka planowała sprzedać co najmniej dwie obecnie budowane Scorpène. Według mediów, Brazylijczycy rozważali różne warianty sprzedaży, a wśród potencjalnych klientów wymieniano Peru, Kolumbię, Argentynę, a także Polskę. Brazylijska prasa ocenia, że realnym terminem zakończenia budowy ostatniego brazylijskiego okrętu typu Scorpène jest koniec lat 20., czyli 20 lat po podpisaniu kontraktu. Oficjalne komunikaty strony brazylijskiej mówią jednak, że czwarta brazylijska Scorpène będzie gotowa w 2022 roku. Dopiero potem miałaby się rozpocząć budowa piątej jednostki, wyposażonej jednak w napędem nuklearny.

Francuski koncern Naval Group podał w komunikacie, że okręty drugi, trzeci i czwarty będą dostarczane w odstępach czasowych wynoszących od 12 do 18 miesięcy.

Podpis: tz