Statek zamówiła norweska grupa rybacka Liegruppen. Według jej zapowiedzi, jednostka wejdzie do użytku w 2020 r. MAN Diesel & Turbo dostarczy kompletny układ napędowy LNG.

Norweska firma rybacka trawler nowej generacji zamówiła w lutym br. Jednostka jest budowana w tureckiej stoczni Cemre Shipyard na podstawie projektu norweskiego biura Salt Ship Design.

Libas – tak brzmi nazwa nowo budowanego statku – będzie mierzył 86 m długości i prawie 18 m szerokości. Jednostka popłynie z prędkością 16,5 węzłów. Projekt zakłada, że silnik zapewni statkowi moc 6 000 kW. Będzie to hybrydowy, napędzany energią elektryczną z akumulatorów oraz mocą z LNG.

Zobacz też: Wärtsilä w projekcie budowy innowacyjnego masowca z napędem LNG.

Niemiecka spółka MAN Diesel & Turbo poinformowała, że wyposaży jednostkę w silnik główny MAN 6L/60DF, skrzynię biegów Renk, system śrubowy MAN Alpha oraz system paliwowy MAN Cryo LNG. Oznacza to, że MAN wyposaży nowy statek w kompletny układ napędowy LNG.

– To pionierski projekt. W firmie MAN jesteśmy przekonani, że niskoemisyjne paliwa gazowe przyczynią się do dekarbonizacji branży transportowej. A naszym zadaniem jest poprowadzenie klientów tą drogą – powiedział Wayne Jones, dyrektor ds. sprzedaży w spółce MAN Diesel & Turbo.

MAN Diesel & Turbo podkreśla, że dostarczenie nowoczesnego pakietu napędowego LNG dla pierwszego na świecie rybackiego trawlera to część szerszego zaangażowania MAN w propagowanie LNG jako paliwa okrętowego.

Zobacz też: FSG: prawie 440 mln euro za budowę dwóch promów LNG.

W 2015 r. firma MAN Diesel & Turbo przejęła spółkę specjalizującą się w paliwach gazowych Cryo, która od tego czasu działając w grupie MAN, oferuje systemy do magazynowania, dystrybucji oraz transportu skroplonego gazu.

W drugiej połowie maja br. MAN Diesel & Turbo dołączył do specjalistycznego porozumienia spółek przemysłowych SEA/LNG, które za cel stawia sobie promocję LNG jako bezpiecznego, ekologicznego oraz ekonomicznie opłacalnego paliwa żeglugowego. SEA/LNG skupia czołowych graczy z całego łańcucha dostaw paliwa i technologii LNG, w tym firmy żeglugowe, porty, dostawców LNG, producentów infrastruktury i sprzętu. To organizacja non-profit, zrzeszająca kilkadziesiąt kluczowych firm działających w sektorze LNG.

Podpis: łp