Fot. Przemek Świderski

Na Mierzei Wiślanej trwają testy i próbne obciążenia mostu Południowego, który lada moment będzie gotowy do użytku. Większość robót konstrukcyjnych wykonano także przy moście Północnym. To dzięki tym dwóm obiektom kierowcy nie będą stać w korkach, czekając aż przez kanał żeglugowy przepłynie statek – poinformował Urząd Morski w Gdyni.

“Prace na Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z harmonogramem. Już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę strony rosyjskiej. W 2023 r. cała, złożona z trzech etapów inwestycja zostanie ukończona”- podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany

Urząd Morski w Gdyni informując o postępie prac przypomniał, że na Przekopie Mierzei powstają dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany.

– Na moście Południowym odbywają się właśnie próbne obciążenia. Używamy do tego samochodów ciężarowych, czteroosiowych. Liczba i obciążenie tych ciężarówek jest tak dobrana, by zbadać najbardziej niekorzystny układ obciążenia dla mostu, co pozwala przetestować jego pracę, ugięcia oraz odkształcenia – wyjaśnia Paweł Ciomek, kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/Besix, które jest generalnym wykonawcą tej inwestycji.

Jeśli wszystko odbędzie się zgodnie z planem, to most stanie się przejezdny dla kierowców jeszcze w tym miesiącu. Jak zaznaczył Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji z Urzędu Morskiego w Gdyni, który jest inwestorem dla tego przedsięwzięcia, prace na etapie pierwszym przebiegają zgodnie z harmonogramem, a nawet go wyprzedzają. Wskazał, że krokiem milowym jest budowa mostu Południowego.

Prace trwają też przy moście Północnym

Jak podkreślają specjaliści z NDI, testowany obiekt jest wyjątkowy.

– To jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego łączna długość to ponad 60 metrów, masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550-560 ton – podkreśla Paweł Ciomek.

Prace trwają też przy moście Północnym. Kontynuowany jest montaż konstrukcji stalowej i mechanizmów ruchu. Trwa wykonywanie konstrukcji oporowej z gruntu zbrojonego. Z kolei w rejonie kanału żeglugowego wykonywana jest warstwa wyrównawcza z betonu oraz nadbudowy żelbetowej. W części południowej kończą się prace związane z pogrążaniem ścianek, montażem kleszczy i ściągów.

Najważniejszym elementem w części centralnej kanału żeglugowego jest śluza. Tu również – jak zaznaczono – widać zdecydowany postęp. Po przełożeniu ruchu z drogi 501 na most Południowy wykonawca będzie mógł przystąpić do budowy kanału żeglugowego w części południowej. To odcinek o długości ok. 500 metrów.

Sporo dzieje się w rejonie sztucznej wyspy

Wkrótce zakończą się roboty w budynku Kapitanatu

W kolejnych miesiącach wykonawca, czyli konsorcjum NDI/Besix, skupi się na pracach kafarowych i narzutowych na falochronach oraz na robotach żelbetowych na koronie falochronu zachodniego i w części lądowej falochronu.

W rejonie kanału żeglugowego będzie trwało wykonywanie warstwy wyrównawczej z betonu oraz nadbudowy żelbetowej, a także pogrążanie ścianek, montaż kleszczy i ściągów oraz wyposażenia hydrotechnicznego.

Poza tym kontynuowane będą prace przy moście Północnym i zakończą się roboty wewnątrz budynku Kapitanatu. W dalszym ciągu będą prowadzone prace na sztucznej wyspie.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Źródło: PAP