Francuska prywatna stocznia Piriou uzyskała zamówienie Direction Générale de l’Armement (DGA) na holowniki mające zastąpić w służbie obecnie używane jednostki typu RPC12.

Stocznia Piriou, znana m.in. jako jeden z udziałowców joint-venture KERSHIP a zatem współwykonawca znanych jednostek patrolowych takich jak L’Adroit, czy typu B2M, zbuduje w ramach najnowszego zamówienia 15 holowników portowych typu RP30 i 5 holowników przybrzeżnych typu RPC30 (obie wersje o uciągu na palu 30 ton). Nowe holowniki zastąpią 22 używane obecnie holowniki, w tym 7 przybrzeżnych  typu RPC12  i 10 portowych typu RP12 (obie wersje o uciągu na palu 12 ton) oraz 5 typu RCSV (o uciągu na palu 26 ton). Dołączą one do 10 nowych holowników typu RP10 (o uciągu na palu 10 ton) i 7 budowanych obecnie pchaczy o uciągu 6 ton. Zamówienie holowników jest kolejnym elementem całościowego planu modernizacji taboru pływającego floty. W jego ramach powstanie jeszcze 19 dodatkowych holowników typu RP10.

Nowo zamówione holowniki mają mieć wyporność 275 ton, długość 26 m., szerokość 9 m. i załogę 4 (RP30) lub 6 osób (RPC30). Ich konstrukcja ma być lepiej dostosowana do współpracy z coraz większymi, nowoczesnymi jednostkami nawodnymi o kadłubach wykonanych w technologii stealth i nowymi okrętami podwodnymi Wersja RPC30 ma być dostosowana do wykonywania rejsów o długości do 5 dni.

Holowniki mają być wprowadzane do służby, od połowy 2022 roku, w liczbie 4 jednostek rocznie. Otrzymają je bazy w Toulon’ie (7 RP30 i 1 RPC30), Brescie (6 RP30 i 1 RPC30), Cherbourg’u (2 RP30 i 1 RPC30) w Fort-de-France (1 RPC30) i Papeete (1 RPC30).

Podpis: TW