Władze Egiptu oficjalnie przedstawiły plany poszerzenia i pogłębienia Kanału Sueskiego, po tym jak blokada ogromnego kontenerowca Ever Given spowodowała znaczne straty i uwidoczniła ryzyko, że linie żeglugowe mogą szukać innych tras morskich z Azji do Europy.

We wtorek prezydent Egiptu Abdel Fattah El-Sisi zatwierdził projekt obejmujący poszerzenie i pogłębienie południowej części Kanału Sueskiego, na którym 23 marca kontenerowiec Ever Given, obrócił się w poprzek i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Sueskiego, ok. 6 km od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu, w skutek czego wstrzymany został ruch na tym ważnym szlaku wodnym, generującym przychód wyceniany na około 15 mln USD dziennie.

Podczas telewizyjnego wystąpienia prezes SCA Osama Rabie ujawnił plan rozbudowy Kanału Sueskiego stwierdzając, że jest on kluczowy dla poprawy ruchu statków. Według niego rozbudowa kanału ułatwi pilotom oraz kapitanom nawigację wszystkich statków przechodzących przez kanał.

W zeszłym roku przez kanał przepłynęło 18 829 statków o łącznym tonażu 1,17 mld netto, a średni dzienny ruch wahał się od 40 do 50 statków.

Niektóre linie żeglugowe oraz kraje takie jak Japonia rozważają rosyjską Północną Drogę Morską jako alternatywę, ale nadal istnieją utrudnienia geopolityczne i nawigacyjne. W ostatnich tygodniach Rosja rozmieściła lodołamacze atomowe, które mają pomóc w udrożnieniu szlaku Północnego w tym regionie, który w zeszłym roku odnotował roczny ruch na poziomie 133 statków.

Przylądek Dobrej Nadziei jest również alternatywną trasą, lecz na tej trasie statki potrzebują dodatkowe 15 dni na jej pokonanie co powoduje większe zużycie paliwa w porównaniu z trasą przez Kanał Sueski.

Przez Kanał Sueski przepływa około 12 procent towarów światowego handlu, co czyni go jedną z najbardziej ruchliwych tras żeglugowych na świecie.

Aby zapewnić konkurencyjną pozycję Kanału Sueskiego, SCA zamierza poszerzyć południowy odcinek kanału o około 40 metrów w kierunku wschodnim, po stronie Półwyspu Synaj. Odcinek ten zostałby również pogłębiony do 27 m z obecnych 23 m.

Projekt, który będzie realizowany w ciągu najbliższych 24 miesięcy, obejmuje również przedłużenie o pięć mil morskich drugiego pasa drogi wodnej, który został otwarty w 2015 roku. Dzięki temu odcinek kanału z dwoma pasami ruchu osiągnie długość 44 km, co pozwoli na przepłynięcie większej liczby statków przez kanał.

W zeszłym miesiącu SCA otrzymało gigantyczną pogłębiarkę o nośności 48 000 ton o nazwie Mohab Mamish. Pogłębiarka wejdzie w skład floty realizującej pogłębienie kanału.

W 2015 roku Egipt zainwestował 8,5 miliarda dolarów w projekt rozbudowy północnej części kanału, lecz południowa część pomiędzy regionem Wielkiego Jeziora Gorzkiego a Morzem Czerwonym nigdy nie została zmodernizowana.

Rozbudowa kanału jest koniecznością, gdyż dla Egiptu to ważne źródło zwiększenia dochodów państwa a także będzie miała duży wpływ na ograniczenie ryzyka całkowitego zablokowania kanału. Szacowane koszty rozbudowy kanału mogą sięgać nawet kilkanaście miliardów dolarów.

Podpis: MD