Fot. Stena Line

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informuje portal „PromySkat” o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o wprowadzanych na bieżąco zmianach w ofertach przewoźników promowych, którzy po brexicie dynamicznie reagują na zachodzące na rynku zmiany.

Brexit przyspieszył zmiany w rozkładach

W związku z brexitem sytuacja na rynku przewozów promowych zmienia się niemal bez przerwy, a armatorzy wykazują się elastycznością i szybko przystosowują do nowej sytuacji. Reagując na sytuację, na znaczne przyspieszenie startu serwisu Cherbourg-Rosslare zdecydowała się firma Brittany Ferries. Jego inauguracja odbyła się aż dwa miesiące przed pierwotnie zaplanowanym terminem. Na pobrexitowe zmiany zdecydowała się też Stena Line. Szwedzki operator wprowadził do swojej oferty serwis Dublin-Cherbourg. Połączenie będzie obsługiwane przez nowoczesny prom Stena Estrid, który na co dzień kursuje na trasie Dublin-Holyhead. Stena Line popłynie na trasie pomiędzy stolicą Irlandii a Cherbourgiem raz w tygodniu (w każdą stronę).

 Stena Embla już na trasie

14 stycznia po raz pierwszy w rozkładowy rejs wyruszył prom Stena Embla. Zaskoczeniem dla niektórych może być fakt, że pachnący nowością statek serii E-Flexer nie pojawił się na razie na trasie Liverpool-Belfast (z myślą o tej trasie został zbudowany), ale na linii Rosslare-Cherbourg. Stena Embla, na kluczowej w kontekście brexitu trasie łączącej Irlandię i Francję, zastąpiła prom Stena Horizon, który poddawany będzie konserwacji. “Monitorujemy wywołane przez brexit rynkowe odkształcenia i oceniamy sytuację tydzień po tygodniu” – wyjaśnił Carl Martensson ze Stena Line. Przedstawiciele przewoźnika nadmienili jednak, że jest to rozwiązanie tymczasowe, a docelowo Stena Embla będzie obsługiwać serwis pomiędzy Anglią a Irlandią Północną, gdzie wspomagać będzie siostrzany statek Stena Edda.

 Corsica Ferries z nowym połączeniem

Działająca głównie we Francji i Włoszech Corsica Ferries (pełna nazwa: Corsica Ferries-Sardinia Ferries) wprowadziła do swojego rozkładu nowe połączenie. Armator uruchomił trasę łączącą Tulon we Francji oraz hiszpańską Kartagenę. Pierwszy rejs pomiędzy tymi zlokalizowanymi na Lazurowym Wybrzeżu i w Murcji portami odbył się 16 stycznia. Kursy na tej linii będą wykonywane raz w tygodniu, a czas przeprawy zamknie się w 28 godzinach.

 FRS połączyło Hiszpanię z Gibraltarem

Grupa FRS wystartowała zaś z trasą pomiędzy Algeciras a Gibraltarem. Prom należący do przewoźnika będzie wykonywał na tej linii kursy sześć razy w tygodniu. Nowa oferta skierowana jest głównie do klientów frachtowych. W czasie każdego kursu prom FRS może przewieźć przynajmniej 10 pojazdów ciężarowych. Decyzja o uruchomieniu połączenia przez Zatokę Gibraltarską ma związek z finalizacją procesu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (Gibraltar jest terytorium zamorskim Wielkiej Brytanii)

 Prom ze Szczecina dla Molslinjen

W Szczecinie zwodowano kadłub promu Grotte, który powstaje na zamówienie Molslinjen. Jednostka w przyszłości będzie pływać w ramach siatki połączeń oferowanych przez duńskiego operatora pod marką Fanølinjen (trasa Esbjerg-Fanø). Nowoczesny, elektryczny statek został zamówiony w stoczni Hvide Sande, ale konstrukcja jednostki została zbudowana w szczecińskich zakładach Finomar. Prace wykończeniowe zostaną przeprowadzone już w stoczni Hvide Sande w Danii. Po zakończeniu budowy prom Grotte dołączy do promów Fenja oraz Menja, które obsługują dziś połączenia na Fanø. Warto nadmienić, że armator już wcześniej informował, że nie wyklucza elektryfikacji tych dwóch starszych promów. Molslinjen jest operatorem połączenia na Fanø od 2018 r., gdy przejął tę rolę od firmy Danske Færger, która obsługiwała serwis pod marką FanøFærgen.

Źródło: PromySKAT