W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informuje portal „PromySkat” o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o tym, jak niektórzy armatorzy dostosowują swoją ofertę do nowej, pobrexitowej rzeczywistości.

Nowy prom dla Bastø Fosen dostarczony

Tureckie zakłady Sefine Shipyard przekazały firmie Bastø Fosen nowy prom. Chodzi o elektryczny statek Bastø Electric. Jest on wyjątkowy. Mający 143 m prom jest dwukierunkowy i dysponuje bateriami o pojemności 4 MWh. W ten sposób stał się największą na świecie elektryczną jednostką tego typu. Bastø Electric może przyjąć na pokład 600 osób oraz 200 pojazdów. Będzie on obsługiwał połączenia w Norwegii.

 Molslinjen zmienia właściciela

Duńska firma specjalizująca się w przeprawach przez Kattegat, a w ostatnich latach również na Bornholm, będzie miała nowego właściciela. Fundusz inwestycyjny Polaris, który od 2015 r. był posiadaczem większościowego pakietu w Molslinjen, zdecydował się na pozbycie swoich udziałów. Nowym właścicielem będzie EQT Infrastructure. Stosowne porozumienie już zostało zawarte, a teraz zgodę musi wyrazić urząd antymonopolowy. Transakcja powinna zostać sfinalizowana na początku 2021 r. Kwota transakcji nie została ujawniona. Molslinjen jest obecnie największym przewoźnikiem promowym obsługującym połączenia na trasach w Danii.

Stena Line wzmacnia ofertę na ważnej trasie

Popularny szwedzki armator zwiększa podaż na trasie pomiędzy Francją a Irlandią. Stena Line zaoferuje ponad dwukrotnie więcej kursów na linii Cherbourg-Rosslare. Decyzja ta spowodowana jest trwającymi wciąż zawirowaniami wokół brexitu (przeciągające się negocjacje dotyczące tzw. umowy pobrexitowej) . Dodatkowe kursy obsłuży jednostka Stena Foreteller, która dysponuje pasem ładunkowym o długości 3 tys. m. Statek uzupełni kursy, które realizowane są na tej trasie przez ro-pax Stena Horizon. Oznacza to, że od 4 stycznia Stena Line popłynie pomiędzy Cherbourgiem a Rosslare sześć razy (w każdym kierunku). “Wsłuchiwaliśmy się uważnie w informacje od naszych klientów i stało się jasne, że jest zapotrzebowanie na zwiększoną częstotliwość na trasie Rosslare-Cherbourg, stanowiącej najkrótszą bezpośrednią przeprawę pomiędzy Irlandią a Francją” – powiedział Niclas Mårtensson ze Stena Line.

 DFDS ujawnia nazwy statków, które obsłużą nowy serwis

Stena Line nie jest jedyną firmą, która zapowiedziała wzmożoną aktywność, gdy chodzi o ofertę połączeń pomiędzy Europą kontynentalną a Irlandią. Na podobny krok już wcześniej zdecydowało się DFDS. Operator zapowiedział niedawno uruchomienie połączenia Dunkierka-Rosslare (od 2 stycznia 2021 r.), a teraz ujawnił nazwy dwóch z trzech promów, które będą je obsługiwać. Wiadomo, że będą to statki Visby i Kerry. W tym tygodniu powinniśmy poznać też nazwę trzeciej jednostki. Duński przewoźnik zamierza obsługiwać połączenie Dunkierka-Rosslare sześć razy w tygodniu. Już wcześniej było wiadomo, że DFDS pozyska statki niezbędne do obsługi tej trasy z zewnątrz, zawierając umowy czarterowe.

Stena Line ekologiczna w Kilonii

Promy Stena Germanica i Stena Scandinavica nie będą już korzystały z silników pomocniczych podczas postojów w Kilonii. Od 9 grudnia zacumowane w niemieckim porcie statki Stena Line zasilane są z lądu pozyskiwaną ekologiczne energią elektryczną. Redukcja emisji CO2 w wyniku podłączenia taką metodą tylko tych dwóch wymienionych promów wyniesie 2,7 tys. ton rocznie. Infrastruktura w porcie w Kilonii pozwala na równoczesne zasilanie w ten sposób nawet 14 statków.

Źródło: PromySKAT