Fot. prom Wasaline

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o starcie sprzedaży biletów na serwis Dover-Calas na platformie Irish Ferries. Irlandzki przewoźnik już niedługo zacznie obsługiwać rejsy na tej popularnej trasie.

Nowy prom DFDS w drodze do domu

Nowoczesny prom Côte d’Opale, który przedstawiciele firmy DFDS oficjalnie odebrali w maju br., od kilkunastu dni znajduje się w drodze do Europy. Zbudowana w Chinach jednostka wyruszyła najpierw ze stoczni w Weihai w stronę Singapuru. Stamtąd 4 czerwca ruszyła dalej, w kierunku Sri Lanki, a później popłynie w stronę kanału La Manche. Na Sri Lance na pokładzie promu pojawią się uzbrojeni funkcjonariusze, którzy mają zabezpieczać statek przed piratami. Zgodnie z planem jeszcze pod koniec tego miesiąca Côte d’Opale powinien dotrzeć do Dover. W czasie rejsu nowoczesny ro-pax poddawany jest rozmaitym testom. Otrzymuje już także zadania. W czasie postoju w Singapurze na jego pokład załadowano 50 palet towarów. Krótko po dotarciu na Stary Kontynent nowy prom DFDS rozpocznie obsługę serwisu Dover-Calais. Specjalnie zaprojektowany do obsługi tej trasy prom typu E-Flexer (DFDS będzie go czarterować w ramach długoterminowej umowy od Stena RoRo) przyjmie na pokład 1000 pasażerów. Jego pas ładunkowy ma 3100 m, a na osobnym pokładzie jest w stanie pomieścić 120 pojazdów osobowych. Pierwszy komercyjny rejs statku powinien odbyć się ju w lipcu.

Irish Ferries uruchomia sprzedaż biletów na nową trasę

W czasie, gdy DFDS przygotowuje się do rozpoczęcia obsługi trasy Dover-Calais supernowoczesną jednostką, inny popularny europejski przewoźnik przygotowuje się wielkimi krokami do wejścia na tę trasę. Irlandzki operator udostępnił już sprzedaż rezerwacji na nowe połączenie. Trasa obsługiwana będzie promem Isle of Inishmore, który będzie wykonywał na niej dziesięć rejsów dziennie (po pięć w każdym kierunku). Odejścia z Dover odbywać się będą o 4:30, 9:20, 14:10, 18:55 i 23:40 czasu lokalnego, a z Calais o 7:55, 12:45, 17:30, 22:15 i 3:10 czasu lokalnego (UTC+01). Pierwszy rejs odbędzie się 29 czerwca o 9:20, gdy statek w barwach irlandzkiego operatora opuści port w Dover. Przygotowując się do nowej roli, jednostka Isle of Inishmore przeszła niedawno prace modernizacyjne w stoczni Fayard. Irish Ferries stanie się bezpośrednim konkurentem dla DFDS i P&O Ferries. Obie te firmy, szykując się na wejście nowego gracza, zdecydowały się na podjęcie współpracy.

Nowy prom Wasaline przechodzi próby morskie

Długo oczekiwany nowy prom Wasaline przechodzi właśnie próby morskie u wybrzeży Finlandii. To ostatnie przygotowania do wejścia statku na trasę Vaasa-Umeå w Zatoce Botnickiej. Aurora Botnia przyjmie na pokład 800 pasażerów i będzie dysponować linią ładunkową o długości 1500 metrów. Zasilana będzie napędem dual-fuel (napędzana głównie paliwem LNG, a dodatkowo korzystać będzie z akumulatorów). Zastosowane na niej rozwiązania projektowe znacznie przewyższają wymagania wynikające z umowy MARPOL. “Nasz cel to być pionierem w budownictwie statków opartym na technologiach zrównoważonych, gdy chodzi o wpływ na środowisko” – powiedział Jyrki Heinimaa, szef zakładów Rauma Marine Constructions, gdzie zbudowano statek. Inauguracja nowego promu na trasie pomiędzy Finlandią a Szwecją będzie równoznaczne z tym, że flotę Wasaline opuści prom Wasa Express, który dołączy do zasobów UME Shipping.

Opóźnienia przy budowie nowego katamaranu dla Molslinjen

Pandemia przyczyniła się do zmian w harmonogramie dostawy nowego promu dla Molslinjen. Zgodnie z początkowymi planami Express 5 miał być gotowy w II kwartale 2022 r. Teraz duński przewoźnik poinformował, że szybki katamaran zostanie dostarczony najwcześniej pod koniec przyszłego roku. Opóźnienie zapowiedziane przez zakłady Austal, w których powstaje statek, może być problemem dla przewoźnika, który już w tym roku spodziewa się zwiększonej frekwencji w przeprawach na Bornholm. To zainteresowanie podróżami na duńską wyspę powinno rosnąć nadal również w przyszłym roku. Express 5 będzie pływał na popularną bałtycką wyspę w barwach Bornholmslinjen. Na jego pokładzie pomieści się 1610 pasażerów i 451 pojazdów osobowych (w alternatywnym wariancie – 617 m linii ładunkowej dla pojazdów ciężarowych + 257 pojazdów osobowych). Po zakończeniu prac stanie się on największym promem dużych prędkości na świecie.

Baleària uruchamia serwis pomiędzy Francją a Marokiem

Hiszpański armator, należący do czołówki europejskich przewoźników promowych, startuje z nowym połączeniem. Nowa trasa połączy francuskie Sète w regionie Oksytania z marokańskim portem Nador. Przeprawa zajmie 39 godzin. Kursy wykonywane będą promem Regina Baltica, który jest doskonale znany z rejsów po Morzu Bałtyckim (w przeszłości pływała dla Tallink i Viking Line). Zbudowany w 1980 r. ro-pax ma 145 metrów długości, a na pokład może przyjąć 1675 pasażerów. W 2017 r. został zakupiony przez firmę Baleària, dla której do tej pory wykonywała rejsy pomiędzy Hiszpanią a Algierią. Przewoźnik na razie przedstawił dla trasy Nador-Sète rozkład rejsów, który będzie obowiązywał od czerwca do października br.

Szczepienia dla kierowców. Świadectwa będą honorowane globalnie?

Temat szczepień chroniących przed zachorowaniem na COVID-19 dla kierowców zawodowych, a także związanymi z nimi procedurami, powraca jak bumerang. Szef WHO stwierdził niedawno, że potrzebne jest pilne opracowanie międzynarodowego standardu świadectwa szczepienia dla kierowców zawodowych. Tedros Adhanom Ghebreyesus przyznał, że powinno mieć ono formę cyfrowego certyfikatu i być honorowane przez wszystkie kraje świata. Przedstawiciel Światowej Organizacji Zdrowia pozytywnie odniósł się w ten sposób do apelu Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, która wezwała WHO i rządy do wprowadzenia takiego honorowanego wzajemnie dokumentu. Adhanom przyznał, że kierowcy pojazdów ciężarowych reprezentują kluczowy zawód w walce z pandemią oraz w zachowaniu bezpieczeństwa łańcuchów dostaw.

Źródło: PromySKAT