Fot. Stena Line

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informuje portal „PromySkat” o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o ambitnych planach firmy Stena Line, która w ciągu najbliższych lat planuje zamówić pierwsze w pełni elektryczne promy do obsługi swoich tras.

Stena Line ekspresowo reaguje na pobrexitowe zmiany

Nowoczesna Stena Estrid przechodzi na trasę Rosslare-Cherbourg, a mniejsza Stena Horizon zastąpi ją na linii Dublin-Holyhead. To najnowsze zmiany wprowadzone przez Stena Line w siatce połączeń na Morzu Irlandzkim i w obrębie kanału La Manche. Stena Estrid będzie kursować pomiędzy Irlandią a Francją sześć razy w tygodniu, wspomagając obecną na tej linii jednostkę Stena Adventurer. To już kolejna modyfikacja wprowadzona przez przewoźnika na trasie Rosslare-Cherbourg w ostatnich tygodniach. Przypomnijmy, że przez chwilę na linii tej zobaczyć można było inny prom serii E-Flexer – była to nowa Stena Embla, która zbudowana została z myślą o połączeniu Belfast-Liverpool, ale tuż po odbiorze trafiła na krótko właśnie na linię Rosslare-Cherbourg. Po brexicie trasa ta ma kluczowe znaczenie dla wielu przewoźników.

Brittany Ferries też wzmacnia połączenia między Francją a Irlandią

Podobną ścieżką jak Stena Line, podąża także Brittany Ferries. Francuski armator również sukcesywnie wzmacnia ofertę połączeń pomiędzy Irlandią a Francją, uruchamiając nowe trasy i zwiększając podaż na tych już funkcjonujących. Brittany Ferries ogłosiło uruchomienie serwisów: St. Malo-Cork. Roscoff-Cork oraz Roscoff-Rosslare. Zaznaczono, że w przypadku pierwszego serwisu rejsy powrotne do St. Malo będą wykonywane prawdopodobnie z Rosslare, a nie z Cork. Obsługa wszystkich wymienionych tras będzie się odbywać promem Armorique. Rejsy te dedykowane są wyłącznie przewozom frachtowym, a Brittany Ferries zapowiada ich utrzymanie przynajmniej do końca marca br. Niewykluczone są jednak kolejne modyfikacje harmonogramu kursów.

Nowy prom dla Norled wypłynął z Gdańska

Norweski Norled odebrał w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding nowoczesny, dwukierunkowy prom. Ze względu na związane z pandemią okoliczności uroczystość odbyła się w czasie zdalnej konferencji. Fodnes, bo pod taką nazwą będzie pływał, wyposażony jest w napęd hybrydowy, łącząc technologię elektryczną oraz diesla. Jest to już czwarta jednostka wyprodukowana w gdańskich zakładach w ramach zamówionej w 2018 r. serii. Wcześniej Remontowa Shipbuilding dostarczyła statki: Festøya, Solavågen i Mannheller. 114-metrowy Fodnes będzie obsługiwał połączenie Mannheller-Fodnes. Przeprawa na tej trasie zajmuje 15 minut.

Fot. Marcin Koszałka

Ekologiczna rewolucja na trasie Göteborg-Frederikshavn

Firma Stena Line już niejednokrotnie zapowiadała, że w ramach realizowanej strategii zamierza sukcesywnie ograniczać wpływ swojej działalności na środowisko. W tym kontekście często pojawiał się temat zasilanego bateriami promu Stena Elektra, który miałby się pojawić we flocie operatora przed 2030 r. Szwedzki armator zdradził jednak właśnie, że do tego czasu zamierza mieć w swojej flocie nie jeden, ale dwa takie statki, które zgodne będą ze standardem “zero emission”. Szef Stena Line, Niclas Mårtensson, podczas zorganizowanej w ubiegłym tygodniu konferencji, potwierdził, że takie zasilane jedynie bateriami promy miałyby się pojawić na trasie Göteborg-Frederikshavn. Mårtensson powiedział, że Stena Elektra będzie miała 200 m długości, a na pokład przyjmie 1000 pasażerów. Będzie też dysponować pasem ładunkowym o długości 3 tys. metrów. Tym samym stanie się pierwszym na świece promem elektrycznym takiego kalibru. Zgodnie z planem, pierwsza z elektrycznych jednostek ro-pax ma zostać zamówiona w 2025 r. Ogłoszenie tych planów odbyło się w ramach inicjatywy Tranzero (we współpracy z Volvo Group, Scania oraz Port of Gothenburg), której celem jest znaczące ograniczenie poziomu emisji związków węgla w Göteborgu.

Trzy nowe statki dla Attica Group

Grupa Attica z Grecji zamówiła trzy nowe katamarany. Kontrakt podpisany ze stocznią Brødrene Aa w Norwegii opiewa na 21 milionów euro. Każda z nowych jednostek zabierze na pokład 150 pasażerów. Statki będą mieć po 36 m długości i 10 m szerokości. Będą osiągać prędkość 34 węzłów (63 km na godzinę). Dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów będą się charakteryzowały zmniejszonym zapotrzebowaniem na paliwo (nawet 40 proc. mniej w porównaniu z konwencjonalnymi statkami). Wyposażone zostaną również w panele fotowoltaiczne. Inwestor zapowiedział, że wykorzysta je do obsługi połączeń na Wyspy Sarońskie (w normalnych okolicznościach liczba pasażerów sięga na tych trasach 3 mln rocznie). Pierwsze dostawy powinny zostać zrealizowane już na początku przyszłego roku. Grupa Attica ma swoim portfelu kilka popularnych marek. Jest właścicielem Hellenic Seaways i posiada udziały w takich firmach, jak: Blue Star Ferries, Africa Morocco Link czy Superfast Ferries.

Źródło: PromySKAT