W stoczni grupy VeKa w niderlandzkim Lemmer położono stępki dwóch największych w Europie rzecznych zbiornikowców butanu. Jednostki powstają dla duetu INEOS Trading & Shipping oraz Imperial Logistics B.V. & Co. KG.

Na mocy kontraktu zawartego w kwietniu bieżącego roku, INEOS, Imperial Logistics i VeKa opracowały wspólnie założenia i projekt statków. Będą one mierzyły 110 m długości, 17,5 m szerokości i będą mogły transportować 3024 ton gazu w sześciu zbiornikach o objętości 4000 m3. Parametry te sprawią, że zbiornikowce przewyższą około trzykrotnie wielkością typowe barki rzeczne operujące na Renie. Ich przeznaczeniem będzie bunkrowanie butanu z największego na świecie zbiornika tego węglowodoru nasyconego, który znajduje się w Oiltanking Antwerp Gas Terminal (OTAGT) w porcie w Antwerpii, i jego transport do instalacji krakingu nafty INEOS w Kolonii. Napęd jednostek będzie składał się z trzech silników wysokoprężnych o mocy po 700 kW, a wydechy spalin zostaną wyposażone w system selektywnej redukcji katalitycznej SCR ograniczający emisję tlenków azotu do środowiska. Nowe zbiornikowce zostaną wyposażone w zwiększoną ochronę przed kolizjami, a ich siłownie pomocnicze z generatorami, pompami i innymi mechanizmami, otrzymają pełną izolację wibroakustyczną, aby zachować zgodność z przepisami dotyczącymi poziomu hałasu w punktach rozładunku.

Zobacz też: Marynarka wojenna: dostawa rosyjskiego okrętu desantowego przesunięta na przyszły rok.

Zdaniem dyrektor INEOS Trading & Shipping, Hugh Carmichaela: „nowy zbiornik butanu w Antwerpii wraz z nowymi barkami rzecznymi wyznacza kolejny krok strategicznej inwestycji w przyszłość instalacji krakingu nafty w Kolonii. Ten poszerzony system dostaw zwiększy naszą elastyczność i odporność, a pozycję INEOS ustali jako lidera na globalnym rynku LPG”.

Pierwszy z pary zbiornikowców ma być zwodowany w końcu przyszłego roku. Oprócz nich INEOS and Imperial Logistics zamówiły jeszcze dwa nieco mniejsze statki tej klasy o długości 110 m, szerokości 15,0 m zabierające 2428 ton butanu i napędzane dwoma dieslami. Te z kolei powstają w stoczni TeamCo Shipyard B.V. w Heusden, także w Holandii.

Zobacz też: Novatek odkrył duże złoże gazu ziemnego w Zatoce Obskiej.

Stocznia VeKa w Lemmer została przejęta w 2004 r. od fryzyjskiej, rodzinnej grupy stoczniowej Bijlsma. Nowy właściciel zachował jednak profil działalności i buduje w niej statki morskie oraz śródlądowe. Część z nich powstała w pewnym zakresie (częściowo wyposażone kadłuby i sekcje) w zakładach w Polsce (np. w Centromoście Stoczni Rzecznej w Płocku), Rumunii i na Ukrainie. Pojemność brutto budowanych w VeKa jednostek nie przekracza 6000 jednostek. Produkcja odbywa się krytym doku o długości 138 m i 21 m szerokości, co umożliwia budowę statków o długości do 135 m.

Podpis: kb

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.