Nowa suwnica goliat / Portal Stoczniowy

Na terenie stoczni Meyer Turku stanęła nowa potężna suwnica bramowa typu goliat. To największe tego typu urządzenie dźwigowe w krajach nordyckich.

Potężną suwnicę do fińskiej stoczni dostarczył koncern Konecranes. Stocznia Meyer Turku podała w komunikacie, że suwnica umożliwi przedsiębiorstwu budowę jeszcze większych jednostek, których konstrukcja wymaga zastosowania zaawansowanych procedur przemysłowych.

– Zazwyczaj to my dostarczamy zaawansowane technologicznie produkty, ale tym razem to nasza stocznia jest klientem. Pozyskanie nowej suwnicy bramowej, która potroi nasze możliwości w zakresie dźwigania, to istotny element planu inwestycyjnego wartego 200 mln euro. Dzięki niej będziemy mogli budować potężniejsze bloki. Ponadto dostarczenie suwnicy to dobry przykład fińskiej kooperacji, która trwa od czasu, gdy nasza stocznia zbudowała suwnicę o udźwigu 2,5 tys. ton jako podwykonawca firmy Konecranes. Cieszymy się z pozyskania nowej suwnicy, która pomoże nam w realizacji zamówień z naszego portfela – powiedział Jan Meyer, prezes Meyer Turku.

Zobacz też: Rosjanie pracują nad nowym, większym okrętem desantowym.

Nowa suwnica udźwignie elementy ważące 1,2 tys. ton. Urządzenie ma 120 m wysokości, a szyna główna mierzy 154 m długości. Suwnica może podnosić poszczególne elementy na wysokość 90 m i przesuwać je z prędkością 30 m/min.

Nowa suwnica w fińskiej stoczni. Fot.: Meyer Turku.
Nowa suwnica w fińskiej stoczni. Fot.: Meyer Turku.

Fińska stocznia podkreśliła w komunikacie, że nowa suwnica o udźwigu 1,2 tys. ton to modelowy przykład współpracy dwóch fińskich firm o zasięgu międzynarodowym. Koncern Konecranes odpowiadał za projekt urządzenia, precyzyjne elementy układu napędowego, instalację elektryki oraz systemów automatyki i najważniejszych komponentów. Z kolei stocznia Mayer Turku wykonała główne elementy konstrukcji stalowej, które posłużyły do budowy suwnicy. Samo spawanie również zrealizowała stocznia.

– Współpraca z Mayer Turku to jeden z najbardziej ekscytujących projektów. Suwnicę typu Goliat dostarczyliśmy do tej stoczni również w 1976 r. i jestem dumny, gdy widzę, jak zaawansowaną modernizację przeszła w swoim cyklu życia. Ale jestem dumny także z tego, że dostarczyliśmy kolejną suwnicę bramową. Jest ona wyposażona w najnowocześniejsze technologie i zawiera podzespoły, które optymalizują jej użycie. Życzę Meyer Turku wszystkiego najlepszego i jestem przekonany, że nasze suwnice pomogą stoczni w budowie jeszcze większej liczby jeszcze większych statków – podkreślił Panu Routila, prezes Konecranes.

Stocznia zaznaczyła, że dostarczenie drugiej suwnicy typu goliat nie oznacza, że ta starsza zostanie wycofana z użytku. Meyer Turku podała, że nadal będzie ona eksploatowana i będzie służyć przede wszystkim do podnoszenia 100-tonowyh bloków. To ważna funkcja w procesie produkcji kadłubów.

Zobacz też: MON szykuje dokumenty do programu Miecznik.

Zakup nowej suwnicy to do tej pory najbardziej widoczny efekt realizacji przez fińską stocznię planu inwestycyjnego o wartości 200 mln euro. Poza tym stocznia planuje m.in. budowę nowej linii cięcia blach oaz linii produkcji płyt. Plan zakłada także inwestycje w infrastrukturę IT.

– Dzięki tym inwestycjom przebudowujemy stocznię w nowoczesne, oparte na wiedzy przedsiębiorstwo budowy statków. Ale nowe maszyny i sprzęt to nie wszystko. Właściwie stale rekrutujemy nowych pracowników i podnosimy kwalifikacje ludzi już zatrudnionych, żeby w jak największym stopniu wykorzystać możliwości, którymi dysponujemy – dodał szef stoczni Meyer Turku.

Podpis: bg

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.